
Belgiska busstillverkaren Van Cool kommer på mässan Busworld i Bryssel i oktober att ha världspremiär för sin BRT-buss med bränslecellsdrift. Bild: Van Hool.
En bränslecellsdriven buss för BRT-trafik, en liten turistbuss och därtill en elbuss för den nordamerikanska marknaden. Busstillverkaren Van Hool kommer på den stora bussmässan Busworld i Bryssel den 18 – 23 oktober att presentera tre världspremiärer. Van Hool storsatsar på Busworld och planerar att ha hela 18 bussar på Busworld som är världens största bussmässa – tio av dem utomhus och tillgängliga för provkörning.
Van Hool lanserade för fyra år sedan sin turistbusserie EX som nu får tillökning med en fjärde modell i elvametersklassen, EX11. Denna kompletterar de tidigare lanserade EX15, EX16 och EX17. EX11 finns med golvhöjder vilket gör att EX-familjen kommer att bestå av totalt tio versioner, samtliga med DAF-motor och med en manuell, automatisk eller halvautomatisk växellåda.
På Busworld premiärvisar Van Hool också sin BRT-buss ExquiCity för bränslecellsdrift. Den buss som finns på mässan, ExquiCity 18FC, är en av åtta 18-meter långa ledbussar som den franska staden Pau har beställt för en BRT-linje i staden. Bussen har en kapacitet på 125 passagerare och kan tankas på tio minuter. Räckvidden på en tankning uppges till cirka 300 kilometer.
Linjen i Pau är den första BRT-linjen i världen som har byggts för trafik med bränslecellsdrivna ledbussar.
Den tredje världspremiären från Van Hool är en fullelektrisk turistbuss, CX45E, avsedd för USA-marknaden och med batterier från amerikanska Proterra. Batterikapaciteten är 548 kWh och räckvidden omkring 300 kilometer. Bussen är inte i första hand tänkt för långväga turisttrafik utan snarare för operatörer som kör längre förortslinjer i storstäder liksom för privat linjetrafik.
Lämna ett svar