Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bussgodsstrul leder till korttidsupphandlingar (uppdaterad)

Trafikupphandlingar i Västerbotten skjuts framåt på grund av bussgodsnerläggningen i Norrbotten. Arkivbild: Ulo Maasing.

Nerläggningen av Bussgods i Norrbotten påverkar nu upphandlingar av busstrafik i Västerbotten, uppger Länstrafiken där. Länstrafiken i Västerbotten kommer därför att genomföra korttidsupphandlingar och förlänga trafikavtal där det är möjligt.

Styrelsen för Länstrafiken i Västerbotten har beslutat att Länstrafiken ska genomföra korttidsupphandlingar på ett år för de avtal som upphör vid tidtabellskiftet 2020 eller januari 2021. De avtal som kan förlängas kommer att förlängas ett år. Tidigare har alla pågående- och planerade stomlinjeupphandlingar varit pausade.

Bakgrunden till beslutet är att Norrbottens besked om att lägga ner bussgodsverksamheten även påverkar Västerbottens godsverksamhet och framtida upphandlingar i stor utsträckning. Att veta vilka fordon som ska upphandlas eller när frågan kan vara avgjord finns idag ingen information om.

När bussgodsfrågan är löst kommer upphandlingsprocessen att starta på nytt för perioden efter tidtabellskiftet 2021. Tilldelningsbeslut planeras till hösten 2020.

Följande avtal och linjer berörs av korttidsupphandlingen:

Avtalsnr    Linje

284            12, 20, 21, 27, 98, 100 (Norrlandskusten)

291            31, (2 turer), 34, 37, 43, 48

293           32

294           46

306           17

317           43

322          29

323          34

333          23

338          34, 44, 48

Följande avtal kommer att förlängas ett år:

Avtalsnr    Linje

305            28, 36,

249, 252 309      31

Share Dela

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)