Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Busworld: 700 kilometer på en laddning med nya elbussbatterier

Batteritillverkning hos Akasol i Tyskland. Batteritillverkaren Akasol visar på Busworld sin nya generation batterier för elbussar som man ska leverera till såväl Mercedes-Benz Citaro som Volvo 7900 Electric. Foto: Akasol.

Den snabba utvecklingen av elbussmarknaden handlar inte bara om nya bussar. En av de stora batteritillverkarna, Akasol, kommer på Busworld i Bryssel senare i oktober att presentera sitt nya batterisystem som ska ge elbussar en räckvidd på upp till 700 kilometer på en laddning. Batterierna ska också gå att ladda från noll till fulladdat på mindre än två timmar.

Akasol, med huvudkontor i Tyskland och en ny anläggning i USA, räknar med att marknaden för hybridbussar och elbussar i Europa kommer att växa med mer än 26 procent årligen. Ökningen kommer att ske parallellt med en allt starkare efterfrågan på högpresterande batterisystem för bussar, både stadsbussar och långfärdsbussar.

På Busworld kommer Akasol att visa bland annat sitt nya system med högenergibatterier som ska börja tillverkas nästa år i företagets nya högkvarter i Darmstadt, Tyskland. Enligt vad bussmagasinet.se erfar är det Volvo som kommer att vara stor kund där, med batterier till sin eldrivna stadsbuss 7900 Electric. Dessutom är det klart att Mercedes-Benz väljer batterierna till sin elektriska stadsbuss eCitaro.

Beroende på bussens storlek kan den ha en batterikapacitet på 600 – 1000 kWh. Snabbladdning kan ske med en effekt på upp till 500 kW och räckvidden, beroende på bland annat körstil och yttre förhållanden uppgår till cirka 400 – 700 kilometer med den nya generationen batterier som Akasol börjar producera nästa år. Illustration: Akasol.

Det är tredje generationens batterisystem från Akasol. Systemet är modulärt och består av vätskekylda litiumjonbatterier med en energitäthet på ungefär 221 Wh/kilo. Enligt Akasol kan helelektriska stadsbussar utrustas med en batterikapacitet på mellan 600 och 1 000 kWh, beroende på bussens storlek. Därmed kommer batterikapaciteten att vara den dubbla jämfört med dagens batterisystem.

Systemet kan användas i snabbladdning i laddstationer med en effekt på upp till 500 kW. Därmed kan bussens batterier laddas till 80 procents kapacitet på 45 minuter och laddas fulla på cirka 1,5 timmar.

För att uppnå både energitätheten och laddhastigheterna har Akasol valt att använda särskilda runda battericeller som är särskilt utvecklade för användning i nyttofordon.

På Busworld kommer Akasol också att visa den andra generationen av sitt batterisystem för bränslecellsbussar. I jämförelse med den nuvarande generationen kommer den andra generationens AKASystem OEM PRC att kunna leverera 33 procent mer energi och ha en lagringskapacitet på omkring 400 kWh utan att vara mer skrymmande än dagens system.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Categorised in: Busworld, Internationellt

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)