Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nya elbussframgångar och ny laddlösning för VDL

VDL ska leverera 36 batteridrivna, 18,7 meters ledbussar till Kiel. Bild: VDL.

Den holländska busstillverkaren VDL, som också haft framgångar i Sverige med sina batteribussar, har fått en stor order från lokaltrafiken i den nordtyska hamnstaden Kiel. Ordern avser 36 batteridrivna ledbussar till lokaltrafikföretaget i Kiel, KVG. De treaxliga bussarna är 18,7 meter långa.

Ordern är den första på elledbussar av den längden som VDL får. De första leveranserna ska ske i augusti nästa år.

Bussarna ska trafikera fem linjer i staden som är välkänd för svenska utlandsresenärer eftersom Stena Line har en färjelinje dit från Göteborg.

KVG har valt en lösning som innebär att all laddning av bussarna sker på linjernas ändhållplatser. Överhuvud taget ingen laddning kommer att ske i bussdepån. Istället kommer bussarna att vid trafikdagens slut vara nästan fulladdade när de kommer till den sista ändhållplatsen för dagen. På morgnarna ska bussarna tilläggsladdas några minuter vid ändhållplatsen innan dagens första tur så att de är fulladdade när de kör ut på linjen.

VDL kommer att tillsammans med företaget Schaltbau Refurbishment leverera laddutrustningen på 450 kW.

– Genom att välja den 18,7 meter långa versionen kan vi erbjuda sittplatser till ytterligare fyra passagerare. Bussarna kommer också att ha en helt eldriven klimatanläggning, säger Boris Höltermann, vd för VBDL i Tyskland.

VDL har hittills levererat närmare 500 elbussar till elva länder. I Sverige går batteridrivna ledbussar från VDL i trafik i Karlstad, Umeå och Helsingborg.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)