Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Busworld: En taxi som är en buss som är en taxi

Världens första eldrivna taxibuss, enligt brittiska Mellor som visar sin Pico på Busworld. Foto: Ulo Maasing.

Den är ingalunda ensam bland de småbussar och minibussar som visas på Busworld i Bryssel. Långt därifrån. Men den lilla buss som brittiska Mellor visar på mässan representerar en hel del nytänkande på en marknad där många företag konkurrerar som påbyggare på chassier från olika tillverkare av små- och minibussar. Mellor beskriver sin lilla Pico som varken buss eller taxi, utan som taxibuss. Baserad på en Fiat Ducato har Mellor med sin egen låggolvsteknik skapat ett fordon för anropsstyrd trafik där man vill förena känslan av att resa tillsammans med andra i en buss men i en trafik som om man åker taxi eller Uber.

Den prototyp som Mellor visar har låggolv och i eldriven version sex sittplatser + plats för rullstol. I dieselversion kan bussen ta ytterligare två passagerare. Foto: Ulo Maasing.

Den Pico som Mellor visar på Busworld är en prototyp. Mellor planerar att senare lansera en hel serie produkter baserad på samma tänkande som Pico och avsedda för efterfrågestyrd trafik. På Busworld visas Pico i batteridriven version med batterierna placerade längst bak, men Pico kommer också att finnas med dieselmotor. Batteriversionen kan inte utrustas med bakdörrar.

– Vi anser att de bussar som används idag för anropsstyrd trafik inte är särskilt anpassade till vad kunderna vill ha. Vi vill anpassa oss till kunderna och erbjuda en buss som lockar fler till kollektivtrafiken. Pico är inte bara tänkt för servicelinjetrafik eller färdtjänst, utan också som en buss som kan mata tyngre busslinjer med mera, förklarar Steve Reeves, affärsutvecklingschef på Mellor.

I Sverige representeras Mellor av BK Invest som nyligen har levererat flera exemplar av Mellors eldrivna minibuss Orion E till Connect Bus.

Innan Mellor skapade Pico intervjuade man operatörer i Sverige, Tyskland och Storbritannien om deras och deras kunders syn på de fordon som används i anropsstyrd trafik.

– De vi intervjuade förklarade att de inte vill dela en resa i en Uber eller taxi med andra som man inte känner. Däremot var de positiva till att resa tillsammans med andra i en liten buss. Vi ser Pico som en buss som levererar Uberliknande trafik, säger Steve Reeves.

– Många fordon för anropsstyrd trafik är byggda på höggolvade minibussar. Pico har genomgående låggolv och ska ge en resupplevelse där det känns som att mnan tar bussen men reser i en taxi. Därför kallar vi Pico för en taxibuss.

– Vi vill förändra tänkandet hos bussföretagen när det gäller anropsstyrd trafik, förklarar Steve Reeves.

Pico finns både som elbuss och med dieseldrift. I elversion är batterierna monterade baktill varför det inte finns någon bakdörr. Foto: Ulo Maasing.

Den prototyp som Mellor visar på mässan är inredd med sex stolar, men kan inredningen anpassas efter köparens önskemål. I dieselversion är kapaciteten maximalt åtta personer. Plats för rullstol finns. Även inredningen är tänkt att utvecklas vidare från prototypen. Bland annat ser Mellor på möjligheten att ha bagageutrymmen under stolarna, åtkomliga genom att man fäller upp själva sitsen.

Prototypen ska nu följas av fem förseriebussar som ska testas på olika marknader, en av dem i Sverige.

Några tekniska detaljer för den Pico som visas på Busworld:

Bussen är framhjulsdriven och har en elmotor på 289 kW maxeffekt och 148 kW nominell effekt. Batterikapaciteten är 46 kWh vilket ger en räckvidd på cirka 75 kilometer. Instegshöjden är 250 mm.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Categorised in: Busworld, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)