Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Busworld: Bränslecellsbussarna kliver in på arenan

Toyota och Caetano har samarbetet om en ny bränslecellsbuss för den europeiska marknaden. Foto: Ulo Maasing.

Som vi tidigare rapporterat från årets Busworld dominerade elbussarna stort bland bussar för kollektivtrafik på mässan. Stegvis börjar nu även bränslecellsbussarna göra entré i Europa och det märktes även på Busworld, även om det alltjämt handlar om ett litet antal. På tidigare mässor har endast Van Hool visat bränslecellsbussar, nu fanns sådana från flera tillverkare.

Bakgrunden är de EU-stödda projekten JIVE och JIVE2 som syftar till att upp till 600 bränslecellsbussar de närmaste åren ska vara i trafik i Europa och att pressa ner kostnaderna för bussarna. Tekniken är alltjämt dyr. Dessutom avgörs miljönyttan av hur den vätgas produceras som bussarna tankas med. Fördelen med bränslecellsbussar är annars att det enda som kommer ut ur avgasröret är vattenånga. Samtidigt ärräckvidden på en tank är betydligt större än för batteribussar, i alla fall om batteripaketen ska hållas på en rimlig storlek och tyngd.

Den i Sverige relativt okända portugisiska busstillverkaren Caetano presenterade på mässan sin stadsbuss H2.City Gold med bränslecellsteknik från Toyota. Caetano och Toyota har sedan sensommaren förra året arbetat tillsammans för att utveckla bränslecellsbussen. Caetano använder i sin nya buss samma teknik som används i Toyotas elbil Miral som har sålts i Sverige sedan 2016.

De fem vätgastankarna med en total kapacitet om 37,5 kilo och själva bränslecellstacken är placerade på taket för att inte begränsa utrymmet inne i bussen som finns i två längder, 10,7 respektive 12 meter. Räckvidden uppges av Caetano till 400 kilometer och en tankning tar nio minuter. Bränslecellen från Toyota är på 60 kW, medan elmotorn på 180 kW kommer från Siemens och axlarna från ZF.

Med tanke på säkerheten har bussen sensorer för att avslöja läckor i själva bränslecellen och i vätgastankarna, likaså sensorer som stoppar vätgasflödet från tankarna vid en läcka eller olycka.

Även Solaris visade en bränslecellsbuss på Busworld. Foto: Ulo Maasing.

De närmaste månaderna kommer det första exemplaret av bussen att testas i flera europeiska städer. Serieproduktionen är planerad att starta i mitten av nästa år.

Caetano tillhör också de busstillverkare som är med och ritar om kartan över bussleverantörer i Europa i samband med elektrifieringen av busstrafiken. På UITP-mässan i Stockholm visade företaget sin fullelektriska buss e.City Gold som nu levereras i 34 exemplar till London.

Som vi tidigare rapporterat visade även Van Hool en bränslecellsbuss på Busworld, en buss för BRT-trafik i den franska staden Pau.

Även Solaris hade en bränslecellsbuss på Busworld. Den italienska staden Bolzano har redan tidigare i år beställt åtta bränslecellsdrivna Urbino 12 från Solaris som premiärvisade bussen på UITP-mässan i Stockholm i juni.

Share Dela

Taggat som: , , , , , , ,

Categorised in: Bussradion, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)