Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Debut för MAN:s elektriska minibuss

MAN:s elektriska minibuss eTGE debuterar på Busworld i Bryssel. Foto: MAN.

Buss- och lastbilstillverkaren MAN visar på årets Busworld i Bryssel för första gången upp sin eldrivna minibuss eTGE för en större publik. Det är MAN:s första fullelektriska minibuss och baserad på skåpbilen med samma namn. Kapaciteten är åtta passagerare och busskort krävs således inte av föraren. Minibussen kommer att visas i två versioner, eTGE City och eTGE Combi.

MAN menar att eTGE City är särskilt avsedd för innerstadstrafik, servicelinjer och färdtjänst inne i städer. Bussen kan utrustas med en rullstolslyft i aktern där annars stolarna är placerade något högre än i resten av bussen.

Samtliga sittplatser har trepunktsbälten och stolsvärme, säkert uppskattat i nordiskt klimat. För att spara utrymme har MAN placerat batteripaketet på 36 kWh under det något upphöjda golvet. Motorn är på 100 kW. Räckvidden under realistiska förhållanden (enligt mätmetoden WLTP) är 114 kilometer, enligt NEDC 173 kilometer.

MAN Truck & Bus har dock inte bara minibussar på Busworld utan presenterar där ett brett modellutbud. Där finns stadsbussen Lion´s City E som också kommer att finnas tillgänglig för provkörning på mässområdet. För första gången kommer en bredare publik att få stifta bekantskap med ledbussen Lion´s City 19 EfficientHybrid, alltså lätthybridversionen av Lion´s City i ledbussversion. Bussen visas med ny säkerhetsutrustning, bland annat system för kollisionsvarning för oskyddade trafikanter.

När det gäller turistbussar finns fler bussar i MAN:s monter, bland dem flera Neoplan med nya lösningar när det gäller inredningen. Den Neoplan Skyliner dubbeldäckare som visas har bland annat en ny placering av den främre trappan som har flyttats till bussens högra sida vilket enligt MAN ger smidigare passagerarflöden.

Taggat som: , , ,

Categorised in: Busworld, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)