Det gjordes 639 fler resor med stadsbussarna i Skellefteå under september, jämfört med samma period förra året. Siffran gör att ledningen för kommunägda Skellefteå Buss jublar. Det visar, säger man, att det nya kollektivtrafiksystem som i augusti infördes i Skellefteå skapar ett ökat resande – trots kris och massor av indragna turer.
– Det är glädjande att det vi faktiskt kan mäta visar på en positiv utveckling. Ökningen av resenärer beskriver vilken stor potential som finns när vi kommer att kunna skala upp trafikvolymen framöver, säger Kristoffer Hedenström, tf vd och trafikchef på Skellefteå buss.
Den 19 augusti införde Skellefteå det nya kollektivtrafiksystemet med sikte på att fler i kommunen ska välja buss som färdmedel. Men problemen tornade snabbt upp sig.
Först drog Skellefteå Buss in många turer under veckosluten med bara ett par timmars varsel. I slutet av augusti beslutade företaget därefter att dra in var fjärde tur på vardagarna. Detta sedan bussföretagets ägare, Skellefteå kommun, med kort varsel beställt avsevärt mer skoltrafik som en följd av att ett nytt kollektivtrafiksystem infördes i kommunen efter långvarig planering. Skellefteå Buss saknar förare för att klara såväl skoltrafiken som den ordinarie busstrafik.
– Kompetensförsörjningen är en prioriterad fråga för oss och vi anstränger oss för att kunna rekrytera fler chaufförer. Vi har stor tilltro till det nya systemet när det har nått full funktionalitet och vill driva detta framåt tillsammans med kommunen. Vår ambition är fortsatt att kunna erbjuda mer trafik igen efter årsskiftet, även kopplat till vad den nya utredningen om kollektivtrafiken kommer fram till, säger Kristoffer Hedenström.
September är den första hela kalendermånaden där det nya systemet kan jämföras med tidigare år. 95 875 resor i stadstrafiken genomfördes i september 2019. I september 2018 var antalet resor 95 236.
– Med tanke på att vi temporärt behövt skala ner trafikvolymen i stadstrafiken på grund av resursbrist, är det antal turer som vi körde i september i år nivåmässigt jämförbara med det som ifjol kördes i det gamla systemet, säger Kristoffer Hedenström.
Lämna ett svar