Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Otillåten upphandling av busstrafik på Gotland

Region Gotland väljer att göra en medvetet otillåten upphandling av busstrafiken på ön. Foto: Ulo Maasing.

Turerna kring upphandlingen av busstrafik på Gotland fortsätter. Region Gotland gjorde på tisdagen en medvetet otillåten upphandling av busstrafiken på Gotland. Det skedde genom att Region Gotland tecknade avtal med Bergkvarabuss om att ta över skolskjutsarna och den allmänna, linjelagda kollektivtrafiken på Gotland. Idag körs trafiken av samverkansbolaget Gotlandsbuss, men det avtalet löper ut i juni nästa år. Regionen har därför valt att göra en otillåten upphandling av trafiken och sparka ut det lokalt ägda bussföretaget, trots att regionens egen upphandling av trafiken är uppe för prövning i Kammarrätten.

Det var den 22 maj som Bergkvarabuss av regionen tilldelades avtalet för skolskjutsar och linjetrafik på Gotland under perioden 2020 – 2023. Upphandlingen har varit föremål för mycket debatt och kritik och har också varit uppe i flera rättsliga instanser. Beslutet från i maj har överklagats till kammarrätten och ligger alltjämt där. Det är oklart när en dom kommer.

I ett pressmeddelande skriver Region Gotland att regionens bedömning är att ett så omfattande avtal som gäller all busstrafik på Gotland ”kräver lång tid att implementera tillsammans med operatören och att det därför är avgörande att det arbetet kommer igång snarast.”

– Detta betyder att Region Gotland nu tvingas göra en otillåten direktupphandling bland annat för att säkerställa skolskjutsar till de cirka 1 800 barn och ungdomar som har rätt till det enligt skollagen, skriver regionen.

Regionen tar däremot inte upp varför man inte har valt att förlänga avtalet med den nuvarande entreprenören Gotlandssbuss tills domstolen har tagit ställning. Så går det annars oftast till.

– Vi har tvingats att ta ställning till en svår avvägning om hur vi ska hantera situationen. Vi kan inte stå utan operatör i juni 2020 och har därför valt detta sätt att agera. Utan kollektivtrafik och skolskjutsar riskerar vi att de med störst behov blir mest drabbade, säger Åsa Högberg, ekonomidirektör på Region Gotland.

– Region Gotland måste också kunna erbjuda både gotlänningarna och besökare till Gotland allmän linjelagd trafik i Visby och på landsbygden. Vi kan inte riskera att stå utan en operatör inför sommaren 2020, tillägger Region Gotlands tekniske direktör Patric Ramberg.

På regionen räknar man med att konkurrensverket kommer att ha synpunkter på den, som man själv erkänner, otillåtna upphandlingen.

– Det fanns en tidplan för att genomföra den här upphandlingen och teckna avtal i god tid innan trafikstart i juni 2020. Beslutet att tilldela Bergkvarabuss AB avtalet fattades den 22 maj 2019. Att de juridiska processerna skulle bli så här omfattande och dra ut så här långt på tiden hade vi ingen möjlighet att förutse. Vi är medvetna om att konkurrensverket kan komma att granska agerandet att i nuläget teckna detta avtal, men vi anser att det finns tvingande skäl, säger ekonomidirektören Åsa Högberg.

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)