Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Miljardsatsning på eldrivna bussar och lastbilar

“Vi satsar elvar miljarder kronor fram till 2025 på utveckling av eldrivna bussar och lastbilar”, säger Andreas Renscheler, chef för Volkswagens nyttofordonsdivision Traton där bland andra Scania och MAN ingår. Bild: Ulo Maasing.

Volkswagenägda Traton, där MAN, Scania och brasilianska Caminhões e Ônibus ingår, planerar att fram till år 2025 satsa mer än en miljard euro, eller omkring elva miljarder kronor i utveckling av eldrivna bussar och lastbilar. Det avslöjade Tratons vd Andreas Renschler på företagsgruppens innovationsdag i Södertälje i veckan. “Vårt mål är att bli den ledande leverantören av eldrivna lastbilar och bussar”, sa Renschler. Scania, MAN och Caminhões e Ônibus utvecklar nu en gemensam, elektrisk drivlina för sina fordon.

Andreas Renschler betonade att en ökad elektrifiering av flottan av tunga fordon i hög grad är beroende av tillgången på laddinfrastruktur och kostnaderna för att köpa och driva batteridrivna fordon.

– I ett medellångt perspektiv räknar vi med att den totala livstidskostnaden (Total Cost of Ownership, TCO) för lastbilar som används för varudistribution och för stadsbussar kommer att vara jämförbar med fordon som drivs med fossila drivmedel, sa Renschler.

Han pekade på att battericeller blir allt billigre och att batteriernas livslängd ökar.

– Om alla nödvändiga förutsättningar finns på plats i tid räknar jag med att upp till en tredjedel av våra lastbilar och bussar inom tio – femton år kommer att ha en alternativ drivlina och att flertalet av dem kommer att vara eldrivna. Det förutsätter att infrastrukturen för alternativa drivmedel och el är fullt tillgängliga, framhöll Andreas Renschler.

Inom Tratongruppen fördelas utvecklingskostnaderna över tre varumärken. Scania, MAN och Caminhões e Ônibus utvecklar nu en gemensam, modulär drivlina som näst år ska användas i de första serietillverkade elbussarna från Scania och MAN.

Drivlinan kan anpassas efter både varumärke och användningsområde, vilket enligt Traton gör att maximalt många individuella lösningar kan produceras med ett minimalt antal komponenter och till lägsta möjliga kostnad.

Traton har också för första gången en för de olika varumärkena gemensam utvecklingsbudget och fört samman medarbetare från hela företagsgruppen i ett gemensamt utvecklingsarbete.

Idag är MAN ledande i Europa när det gäller gasdrivna stadsbussar medan Scania har marknadens bredaste utbud när det gäller fordon med alternativa drivmedel.

I vinter ska Scania tillsammans med Nobina och SL börja testa en fullstor, självkörande eldriven buss i Barkarbystaden i Järfälla, nordväst om Stockholm.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)