Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Moderatpolitiker: Avskaffa elskatten för elbussar

En av elbussarna i Malmö. Moderata riksdagspolitiker kräver i en riksdagsmotion att elskatten på elbussar ska ligga på samma nivå som för spårbunden kollektivtrafik, det vill säga noll. Foto: Ulo Maasing.

Elskatten för elbussar bör ligga på samma nivå som för spårbunden kollektivtrafik, kräver sex moderata riksdagspolitiker med Tobias Billström i spetsen i en motion till riksdagen. De har räknat ut att det för de 150 elbussar som planeras att införas i Skåne inom tre år skulle merkostnaden blir drygt 50 miljoner kronor på grund av elskatten om man räknar med en livslängd på bussarna på tio år. För spårbunden kollektivtrafik är elskatten noll.

– Förutom lägre kostnad för bränsle (energi) är också kostnaderna för service och underhåll av elfordon lägre än för konventionella fordon. En övergång till eldrivna bussar innebär alltså inte enbart stora fördelar i form av minskad miljöpåverkan, utan också en besparing av skattebetalarnas pengar, skriver de moderata riksdagsledamöterna i sin motion.

De har räknat ut att elskatten på 43 öre gör att en elbuss som går 8 000 mil årligen har en merkostnad på 340 000 under en tioårsperiod. För de 150 elbussar som planeras att införas i Skåne inom tre år skulle merkostnaden bli drygt 50 miljoner kronor under tioårsperioden, framhåller de.

– Det finns ingen som helst anledning att på detta sätt prioritera spårbunden kollektivtrafik framför bussar. För att kollektivtrafiken på bästa sätt ska bidra till att uppfylla beslutet om att minska CO2-utsläppen är det mest effektiva och snabbaste sättet att ställa om bussflottan till eldrivna bussar. Att i motsvarande omfattning bygga ut den spårbundna trafiken skulle både ta betydligt längre tid, och vara väsentligt mer kostsamt, skriver de moderata riksdagsledamöterna.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)