Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Allt mer förarstöd på Solaris´ stadsbussar

Solaris inför nu allt mer förarstöd på sina stadsbussar, som denna Solaris Urbino Electric 18. Bild: Solaris.

Busstillverkaren Solaris erbjuder nu allt mer förarstöd på sina stads- och regionbussar, Solaris Urbino. På Busworld i Bryssel introducerade Solaris en kollisionsvarnare med en automatisk bromsfunktion. På mässan visades systemet på en batterielektrisk ledbuss, Urbino 18. I fronten finns en radar som registrerar eventuella hinder framför bussen. Om det finns en risk för en kollision kör på något sker en automatisk inbromsning där farten minskas och skadorna vid en eventuell kollision begränsas.

Sedan tidigare har tekniken använts på turistbussar från en rad busstillverkare men kommer nu alltså även på stadsbussar. Där ställs särskilda krav på tekniken när det gäller att kalibrera inbromsningen och där en tvärnit eller alltför kraftig inbromsning kan få svåra konsekvenser för passagerarna.

Anledningen är att stadsbussar saknar säkerhetsbälten för passagerare och att många färdas stående. För passagerarnas säkerhet har därför bromseffekt och hur inbromsningen görs en avgörande betydelse.

Avancerade förarstöd införs, eller har de senaste åren införts av många europeiska busstillverkare, inte minst mot bakgrund att många av dem kommer att bli obligatoriska i EU från 2020 på nya bussar.

Digital teknik får där en allt större betydelse, även på stadsbussar – Solaris tillverkar för övrigt inga turistbussar.

Kameror på bussens utsida, (i Solaris´ fall tekniska system från MobilEye), ger bussföraren större förutsättningar för säker körning, exempelvis genom att “se” och reagera på fotgängare och cyklister i de döda vinklarna eller som inte syns i backspeglarna. I synnerhet vid tvära svängar, exempelvis i gathörn, är varningssystemet värdefullt. Dessutom varnar systemet föraren om fotgängare eller cyklister är på 80 centimeters avstånd från bussen.

Systemet reagerar också på körfältsbyte utan att körriktningsvisare används, när avståndet till framförvarande fordon är alltför litet liksom när kollisionsrisk föreligger. Systemet kan också hålla koll på fartgränser och informera föraren om dessa på en display.

Digitala backspeglar erbjuder många fördelar jämfört med konventionella. Bild: Solaris.

Den som besökte Busworld i Bryssel för några veckor sedan kunde knappast undgå att se att de digitala backspeglarna nu kommer på bred front och ersätter de traditionella.

Enligt Solaris, som använder MirrorEye, är fördelarna med digitala speglar många. En av flera fördelar är att föraren, vid avlösning, inte behöver ställa in backspeglarna eftersom skärmarna (alltså de digitala speglarna) och kamerorna alltid ger föraren optimalt synfält, oavsett hur lång föraren är.

Genom att ersätta de traditionella backspeglarna med kameror minskas bussens bredd. Det är värdefullt på trånga stadsgator, men minskar också risken för skador genom att speglarna slår i vägmärken, stolpar eller andra hinder, inte minst i bussdepån. Dessutom blir synfältet bredare och bussens aerodynamiska egenskaper bättre. Kamerorna är uppvärmda och hålls därmed fria från såväl imma som från snö och is.

Share Dela

Taggat som: , ,

Categorised in: Busworld, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)