Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Biogasfnurra i Jönköping

I fokus för fnurran: Biogasbuss hos Jönköpings Länstrafik. Arkivbild: Ulo Maasing.

En rejäl biogasfnurra har uppstått i Jönköping.  2018 beslutade RegionJönköpings län att biogasbussarna i kommande upphandlingar ska köras på helt fossilfri biogas. Men i själva verket kan det bli så att gasbussarna kan komma att köras på gas från det allmänna nätet som kan vara 80 procent fossil, skriver Jönköpings-Posten.

2017 beslutade politikerna i Jönköping att göra sig av med det kommunala biogasbolaget som under en tioårsperiod hade gått med en sammanlagd förlust på 300 miljoner kronor. I fjol träffades så en överenskommelse om att busstrafiken i regionen skulle köras med hundra procent biogas, men elektrifiering kunde ske i stadstrafiken och även HVO och RME i viss utsträckning kunde användas.

I fjol godkände också Jönköpings kommun att den befintliga våtrötningsanläggningen och bolaget Jönköping Energi Biogas säljs till schweiziska företaget Hitachi Zosen Inova (HZI) och dess lokala partner JES & Partner. HZI bygger nu en anläggning för biogasproduktion i Hult utanför Jönköping där HZI investerar över 300 miljoner kronor. Anläggningen ska vara klar nästa år.

Men nu verkar det enligt Jönköpings-Posten som att det även i framtiden blir tillåtet för bussföretag att använda biogas från det allmänna gasnätet där det ibland endast är tjugo procent fossilfri gas. Det har lett till en rejäl biogasfnurra i regionen.

– Vi kan bli en stor förlorare om vi inte får leverera biogas till bussarna som det var tänkt. Det verkar som om man ska tillåta gas från det allmänna nätet i Gislaved där gasen i genomsnitt består av endast 20 procent fossilfritt, säger HZI:s vd Gunnar Holmstedt till tidningen.

– Jag tycker att man ska gynna lokala aktörer och inte köra långa sträckor för att hämta gasen. Enbart när det gäller stadsbussarna i Jönköping kommer mer än 4 800 ton koldioxid att släppas ut i atmosfären. Lägg till det transportkostnaderna.

Moderaten Carl-Johan Lundberg i regionfullmäktige säger att han ställer sig frågande till hur de upphandlingsansvariga i regionen har resonerat. Det finns, menar han, risk för förseningar, bakläxa av den pågående busstrafikupphandlingen och tillkommande kostnader för regionen.

På Jönköpings Länstrafik, JLT, säger den upphandlingsansvarige Carl-Johan Sjöberg att det hela handlar om tolkningar.

– Våra jurister har bedömt att vi inte bryter mot biogasöverenskommelsen om gas även tar från det allmänna nätet, säger han till Jönköpings-Posten.

De mångåriga turerna kring biogasen i Jönköping fortsätter.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

6 kommentarer »

  1. Hur kan det ens övervägas av en offentligt ägt organisation som JLT att använda fossilt bränsle om det finns möjlighet att använda en fossilfri lösning som man dessutom kommit överens om innan upphandlingen?

    Skäms på Er!!

  2. Biogasöverenskommelsens syfte är att främja produktion och användning av biogas – hur i hela världen kan 80% naturgas “tolkas” vara i linje med det?

    Jönköping har miljömål att nå och vi som bor där ett klimat att oroa oss för, Sjöberg. Lös problemet. NU!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)