Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Långt liv för elbussbatterier på bensinmackar

Foto: Irizar.

Den spanska busstillverkaren Irizar och ett annat spanskt företag, Ibil, inleder samarbete för att ge batterier från Irizars elbussar ett långt, andra liv. När batterierna har gjort sitt i elbussarna ska de användas för lagring av elektricitet på de laddstationer för elbilar och andra elfordon som Ibil nu etablerar på oljebolaget Repsols bensinmackar över hela Spanien. Det blir det största nätverket i Spanien för laddning av elfordon.

Irizar hävdar att batterier på elbussar i stadstrafik kan användas upp till femton år eftersom de laddas dagligen och med mycket hög effekt. Därefter måste de bytas ut för att bussen fortsatt ska ha tillräckligt bra prestanda.

Men när de byts ut har bussbatterierna inte nått sin användbara livstid. Istället kan de användas på laddstationer för att balansera efterfrågan på energi när fordon snabbladdas med hög effekt. Det är för övrigt en teknik som Hybricon i Umeå också har utvecklat och som är i praktisk tillämpning i Umeås busstrafik sedan flera år.

Samarbetet mellan Irizar och Ibil går ut på att använda gamla elbussbatterier på Ibils laddstationer som är placerade på Repsols bensinmackar. Därmed reducerar man den effekt som elnätet belastas med, vilket minskar kostnaderna för såväl drift som infrastruktur. De båda företagen hävdar att lösningen gör det möjligt att med hög effekt ladda elfordon även på platser där det är både kostsamt och komplicerat att använda det vanliga elnätet. Dessutom kan lösningen användas för att ta vara på exempelvis lokalt producerad solenergi.

Att använda uttjänta elbussbatterier för andra ändamål är en viktig miljöfråga att lösa i samband med elektrifieringen av busstrafiken och många aktörer arbetar med frågan.

Ett exempel är ett projekt som Volvo Bussar sedan i fjol driver i en bostadsrättsförening i Göteborg tillsammans med Riksbyggen, Göteborg Energi och Johanneberg Science Park. Där lagras solenergi i batterier som tidigare använts på elbusslinje 55 i Göteborg och bidrar till att göra bostadsrättsföreningen Viva grönare. Mer om det kan du läsa i ett reportage om du klickar här.

Taggat som: , , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)