Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Fukt stoppade elbussar i Umeå

En av de nya eldrivna ledbussarna i Umeå laddas. Foto: Ulo Maasing.

I somras sattes 25 eldrivna ledbussar från busstillverkaren VDL i trafik i Umeå. Nu visar det sig att bussarna har problem med att klara det fuktiga höstvädret. Ibland har bussarna inte gått att ladda, vilket har lett till ett 60-tal inställda turer den senaste tiden, skriver Västerbottens-Kuriren.

– Det är alltid barnsjukdomar när du kör igång med ny trafik. Bussarna har inte velat ta emot laddning på ändhållplatserna på de två linjer de trafikerar, säger Umeås kollektivtrafikchef Fredrik Forsell till Västerbottens-Kurirern.

De dagar som laddningsproblemen har uppstått har genomgående varit mycket fuktiga. Operatören Transdev har då tvingats ta bussarna till depån, blåsa dem rena från fukt och därefter köra dem tillbaka till laddstationerna. En av de fuktiga dagarna fick elva turer ställas in, en annan dag sju.

Enligt tidningen har ett flertal personer från den holländska busstillverkaren varit på plats i Umeå för att finna orsaken till problemen. Felet konstaterades bero på kopplingen mellan bussens pantograf och laddstationen. Det har blivit en beläggning på pantografen. Detta har i sin tur gjort att laddningen avvisats av automatiken på laddstationen.

Fredrik Forsell säger till Västerbottens-Kuriren att problemet nu troligen är löst.

Förutom de 2t5 elledbussarna från VDL som trafikerar linjerna 1 och 8 i Umeå har två andra linjer trafikerats av elbussar från Hybricon.

– De har inte haft några sådana här utmaningar, säger Fredrik Forsell som också säger sig vara nöjd med de nya elbussarna i Umeå.

– Det blir alltid barnsjukdomar. Men bortsett från isolationsfelen har vi faktiskt haft färre inställda turer de här månaderna än under samma period förra året, säger han till tidningen.

Share Dela

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)