Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Allt fler elbussar i Europa

Elbussarna fortsätter att rycka fram på olika håll i Europa. Solaris ska således leverera sina första batteribussar till Ungern. Foto: Solaris.

Steg för steg tar elbussarna över allt mer av trafiken i Europas städer. Det handlar inte bara om stora satsningar, utan också om en rad mindre. En av Europas mest berömda gator, promenaden i Nice – Promenade des Anglais – blir i december tystare och renare. Då ska den enda busslinje som trafikerar hela den sju kilometer långa promenaden elektrifieras.

Det är linje 12 som får femton elbussar från Heuliez som ska göra promenaden angenämare för både bussresenärer som för alla andra. 125 avgångar om dagen i vardera riktningen handlar det om.

Men även själva flygplatsen i Nice, Frankrikes näst största flygplats, satsar på elbussar för transporter mellan terminalerna och flygplatsens parkeringsplatser. Här handlar det om tre fullelektriska Mercedes-Benz eCitaro som ska vara i trafik från 4.30 på morgonen till halv ett på natten. Två bussar ska klara trafiken, samtidigt som en tredje buss laddas. Bussarna klarar 160 kilometer, eller åtta timmars trafik, på en laddning.

Och det vore väl inte Frankrike och Nice om inte en doft av parfym ska prägla resan – varje gång bussdörrarna öppnas sänds nämligen en puff parfym ut i luften.

Busstillverkaren Solaris har också fortsatta framgångar med sina elbussar i Europa. I veckan fick Solaris således en order på tio fullelektriska bussar till lokaltrafiken i den ungerska staden Paks. Ordern omfattar sex Urbino 12 electric, alltså normalstora stadsbussar samt fyra 8,9 meters Solaris Urbino. Ordern är den första batteribussorder som Solaris får från Ungern. Tidigare har företaget levererat närmare 150 bussar till operatörer i landet. Omkring två tredjedelar av dessa är trådbussar.

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)