Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Kameror på Dalabussar trots nej från Dalatrafik

Kommer på Borlängebussar sedan skyddsombud slagit näven i bordet.

Det blir kameraövervakning ombord på bussarna i Borlänge som bussförarna har krävt. Trots att Dalatrafik har vägrat att installera kameror eftersom man inte anser sig ha råd. Istället installerar nu bussoperatören Keolis kamerorna på egen bekostnad, skriver Dalarnas Tidningar, DT. ”Jag är jätteglad. Vi kommer att kunna känna oss trygga på jobbet”, säger huvudskyddsombudet Madeleine Wibecker till DT.

Frågan om övervakningskameror på bussarna i Dalarna har varit en mångårig följetong. Först stoppade länsstyrelsen kamerorna eftersom de ansågs inkräkta på resenärernas personliga integritet. Dalatrafik tog då rättslig strid om kamerorna och fick hösten 2017 tillstånd till kameror på stadsbussarna i Borlänge och på de bussar som trafikerar linjen Borlänge – Falun. Sedan hände inget med kamerorna.

För några veckor sedan tröttnade fler av bussförarnas skyddsombud på långbänken och krävde dubbelbemmaning på bussar i Borlänge så länge övervakningskameror saknades.

Nu verkar dock kamerorna komma. Men det är inte Dalatrafik som står för det, vilket trafikhuvudmän/regionala kollektivtrafikmyndigheter normalt står för. Istället är det Keolis som installerar kamerorna.

Under elva månader har Keolis försökt förmå Dalatrafik att installera de kameror som man fått tillstånd till. Men Dalatrafiks förvaltningschef har nu meddelat att man inte tänker investera i några kameror i nuläget.

– Det här handlar om en ren arbetsmiljöåtgärd, och sådana är arbetsgivaren ansvarig för. Jag säger inte att vi inte kommer att sätta in kameror framöver, men då blir det utifrån resenärsperspektivet – om det blir stor otrygghet för resenärerna, säger Benjaminsson till DT.

Innan kamerorna installeras måste det bland annat klarläggas om Keolis får använda Dalatrafiks tillstånd till övervakningskameror, liksom ett godkännande från polisen när det gäller arkivering av bildmaterial från kamerorna.

Keolis bedömer att det handlar om en investering på ungefär en halv miljon kronor.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)