Mer än varannan svensk vill att bussarna ska få mer utrymme i gaturummet så att de kommer fram bättre. Det visar en ny SIFO-undersökning som har beställts av Sveriges Bussföretag. ”Ska transportsektorns utsläpp minska behöver fler resa kollektivt och ska bussen vara attraktiv behöver framkomligheten öka”, kommenterar Anna Grönlund, branschchef på organisationen.
Problem med framkomligheten gör att restiden med buss ökar och att tillförlitligheten minskar. Detta, samtidigt som människor manas att resa kollektivt. Den bristande framkomligheten riskerar att leda till en negativ spiral där klimatet blir den största förloraren, varnar Sveriges Bussföretag.
Enligt SIFO-undersökningen håller svenskarna med om att bussen måste prioriteras. Mer än varannan svensk, 52 procent, vill att bussen ska få mer utrymme i gaturummet. 33 procent avvisar förslaget medan 16 procent inte vet.
Drygt 80 procent av Sveriges bussar går på förnybara drivmedel vilket minskar de fossila utsläppen med upp till 90 procent. I stadstrafik bidrar också allt fler elbussar till att busstrafikens utsläpp minskar ännu mer.
– Utmaningen för busstrafiken är inte klimatpåverkan. Det handlar istället om framkomlighet. Bilköer, långdragna vägarbeten och felparkerade fordon stoppar busstrafiken. Ökande restider och minskad tillförlitlighet gör att bussen blir mindre attraktiv.
– Med relativt små medel och enkla investeringar går det att göra mer attraktivt att ta bussen och samtidigt bidra till en lugnare stadsmiljö och mer hållbara transporter. Vi ser att kommuner behöver ge bussen mer plats i gaturummet, framhåller Anna Grönlund.
Sveriges Bussföretag lyfter fram tre åtgärder för en attraktiv och effektiv busstrafik:
Planera för bussen från början. Utgå från bussens behov redan när infrastrukturen planeras. Det är lättare att bygga en framkomlig bussträckning vid ritbordet än att bygga om stadsmiljön när den redan är klar.
Anlägg fler busskörfält. Låt alla bussar få företräde i trafiken. Det skapar bättre flöden för alla fordon. En buss som kommer fram i tid lockar fler resenärer att lämna bilen hemma.
Prioritera bussen vid trafiksignaler. Genom att ge bussar företräde vid signalreglerade korsningar kan man på ett enkelt sätt få kollektivtrafiken att flyta på bättre.
Lämna ett svar