Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bussatsningar som ger klimatnytta

Västtrafiks storsatsning på elbussar lyfts fram av Trafikverket som en åtgärd som ger god klimateffekt i närtid. Foto: Ulo Maasing.

I en ny rapport från Trafikverket, Grönt Ljus 2030, presenterar verket en rad satsningar inom transportsektorn och som ger klimatnytta i närtid. Bakgrunden är målet att transportsektorn till 2030 ska minska sina utsläpp av växthusgaser med minst 70 procent till 2030, jämfört med 2010. Likaså ska kollektivtrafik, gång och cykel stå för minst 25 procent av resorna i landet år 2025. På sikten ska den andelen fördubblas.

I sin rapport presenterar Trafikverket en rad goda exempel på satsningar som nu görs och som redan i närtid får god klimateffekt. Flera av satsningarna gäller buss- och kollektivtrafik. Exemplen är hämtade från såväl utlandet som i Sverige.

Bland annat uppmärksammar Trafikverket Västtrafiks stora satsning på att upphandla trafik med elbussar. I december nästa år kommer Västtrafik att ha Sveriges största elbussflotta med cirka 230 elbussar i trafik. Elektrifieringen av bussflottan är en förutsättning för att nå Västtrafiks och Västra Götalandsregionens högt ställda klimatmål. Till 2030 ska all stadstrafik i Västsverige vara elektrifierad, vilket omfattar totalt 700 elbussar.

Trafikverket påpekar också att elektrifieringen inte är ett hot mot biogasen.

– Tidigare kördes bussarna i Mölndal, Partille och Västra Göteborg på biogas och biodiesel. De förnybara drivmedlen kan i stället användas för att ersätta fossilt drivmedel någon annanstans. Elektrifieringen innebär en minskning av koldioxidutsläppen med 88 procent, och även utsläppen av partiklar och kväveoxider minskas med upp till 90 procent, heter det i rapporten.

Rapporten tar också upp kombinerad mobilitet som tjänst, så kallad Maas, och upphandling av samhällsbetalda transporter.

Här kan du ladda ner rapporten.

Share Dela

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)