Att inte tillverka reservdelar utan istället skriva ut dem är framtiden. Snabbt, flexibelt, kostnadseffektivt och miljövänligt. Daimler Buses, där Mercedes-Benz och Setra bussar ingår, börjar nu använda 3D-skrivare, så kallad additiv tillverkning, i sin reservdelsförsörjning. Tekniken går naturligtvis inte att använda för alla reservdelar, men Daimler Buses kan redan idag skriva ut mer än 200 reservdelar i 3D-skrivare och räknar med att i framtiden kunna skriva ut tusentals olika reservdelar.
– Fördelarna med 3D-printing är många och tekniken är faktiskt inte ny. Flygindustrin är en föregångare. Inom Daimler Buses har vi använt 3D-skrivare i 25 år, men bara för att skapa prototyper till konstruktioner och konstruktionsdetaljer. Nu går vi vidare med att skriva ut reservdelar i 3D-skrivare, berättar Ralf Anderhofstadt som är chef för Omniplus kompetenscenter för 3D-printing.
Omniplus är Daimler Buses serviceorganisation.
Det är inte bara reservdelar som kan skrivas ut, printas. Tekniken öppnar också för Daimlers busskunder att få till exempel bord i turistbussarna med sin egen logotyp integrerad i bordet. Det kan vara logotyper vid ingången, sidopaneler på turistbusstolar och så vidare. Men det stora användningsområdet för 3D-tryck är alltså reservdelar.
I korthet fungerar 3D-printing så här: Ett råmaterial i form av extremt finfördelat pulver, så kallat filament, passerar genom ett munstycke under hög temperatur. Munstycket rör sig horisontellt, vertikalt och diagonalt och formar det föremål som ska skrivas ut i 3D. Samtidigt som munstycket rör sig smälter pulvret.
Pulvret blir till fast form och det föremål som skapas i skrivaren byggs upp i extremt tunna skikt efter skikt.
Filamentet är vanligtvis ett syntetmaterial, men även metallfilament kan förekomma. Allt det pulver som inte går åt kan omgående återanvändas. Det gör att svinnet minskas avsevärt.
Enligt Daimler blir reservdelar som produceras på det här sättet starkare än konventionellt tillverkade reservdelar eftersom det i praktiken handlar om att de mycket tunna skikt som föremålen/reservdelarna byggs upp av svetsas samman genom en mikroskopisk process. Inga verktyg behövs för tillverkningen.
– Att gå över till 3D-printing är att gå från en fysisk affärsmodell till en digital, säger Ralf Anderhofstadt.
– Fördelarna är många, bland annat bättre kvalitet, betydande kostnadsminskningar genom minskad lagerhållning av reservdelar och kostnader för verktyg för produktionen. Reservdelarna blir också lättare vilket minskar transportkostnaderna. Det fysiska reservdelslagret kan åtminstone delvis ersättas av ett digitalt där kunden beställer via nätet.
Redan idag används vissa 3D-printade komponenter som inte påverkar säkerheten i interiören på bussar. Det handlar om enkla detaljer som plastskydd för beslag eller gångjärn. Men Daimlers särskilda kompetenscentrumn för 3D-utskrifter undersöker just nu över 300 000 olika reservdelar för bussar och om de är lämpade för 3D-printing. Omkring 200 är redan godkända.
I mitten av nästa år kommer 3D-printing av reservdelar och av detaljer som är specialanpassade till kunder igång. Till en början kommer föremålen att printas hos Daimler Buses i Tyskland, men senare ska de kunna skrivas ut hos Omniplusverkstäder runt om i Europa.
Då kan kunden från sin dator beställa reservdelen via Omniplus e-butik. Därifrån går ordern till en 3D-skrivare hos närmaste Omniplusverkstad och reservdelen skrivs ut där. Snabbt och utan fysiska transporter.
Intressant! Bra med ett konkret och detaljerat reportage i frågan.