
Belgiska De Lijn köpte i december 200 hybridbussar från Van Hool. Nu planerar man att investera i 970 elbussar med tillhörande infrastruktur under de kommande åren. Foto: Van Hool.
Bussoperatören De Lijn, som kör en omfattande kollektivtrafik i den flamländska delen av Belgien, vill under de kommande femton åren köpa 970 elbussar med tillhörande laddinfrastruktur. Nu söker man leverantörer till storsatsningen. Samtidigt vill De Lijn ha hjälp med finansieringen av regeringen i regionen Flandern. Företaget anser sig inte själv klara satsningen på omkring 1,1 miljarder euro, cirka tolv miljarder kronor, skriver tidningen Brussels Times.
Själva bussarna beräknas kosta 608 miljoner euro (6,4 miljarder kronor), medan laddinfrastruktur, ombyggnad av depåer med mer beräknas kosta cirka 540 miljoner euro (cirka 5,7 miljarder kronor).
De Lijn ägs av region Flandern och har nyligen gått ut i en första anbudsupphandling för bussar som ska levereras mellan åren 2023 och 2025. Företaget vill redan från början köpa in elbussar av olika typer.
Samtliga bussar i Flandern måste vara emissionsfria år 2035, och bussar som körs i städernas centrala delar måste vara emissionsfria redan 2025.
Så sent som i december beställde De Lijn 200 hybridbussar från den holländska busstillverkaren VDL. Dessa bussar är seriella hybrider, vilket innebär att de alltid körs på elmotorn, medan förbränningsmotorn endast används till att ladda batterierna. Bussarna kan också laddas i depå via en CCS-kabel. Med fulkläaddat batteri kan de köras upp till 30 kilometer utan att förbränningsmotorn är igång.Därmed klarar de kravet på emissionsfri körning i städernas centrala delar.
Lämna ett svar