Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Tuffa tag mot bilar i busskörfält

Berlin tar till tuffa tag mot felparkerare i busskörfält, på hållplatser och i spårvägsspår. Foto: Ulo Maasing.

Felparkerade bilar i busskörfält är ett stort problem för kollektivtrafiken i Stockholm, men också i andra större städer. Men från tisdag får bilister som parkerar i busskörfält eller spårvägsspår räkna med riktigt tuffa tag. Inte i Sverige, dock. Utan i Tysklands huvudstad Berlin. Där får nu lokaltrafiken, BVG, rätt att själv bogsera bort felparkerade bilar som hindrar kollektivtrafiken.

Hittills har BVG, Berliner Verkehrsbetriebe, varit tvungen att vänta på polis innan felparkerade bilar kan bärgas från kollektivkörfält och hållplatser. Men omedelbart efter trettonhelgen träder nya regler i kraft i den tyska huvudstaden. Då får BVG rätt att själv bärga felparkerade bilar.

Och man sätter igång direkt, vid midnatt natten mellan den 6 och 7 januari och kommer därefter att utöka verksamheten.

För felparkerarna blir det dyrt. För själva bärgningen får fordonsägaren betala 208 euro (2 183 kronor) om fordonet väger 3,5 ton eller mindre. För tyngre fordon är avgiften 650 euro (6 821 kronor). Men det stannar inte vid det. Felparkeringarna rapporteras också till polisen, varför vanliga parkeringsböter tillkommer.

För att hålla rent i kollektivkörfält och på busshållplatser har BVG köpt två bärgningsbilar som klarar att bärga tunga fordon fyra bärgare för lättare fordon. Ytterligare fyra mindre bärgare kommer den närmaste tiden. Samtliga har köpts begagnade. Dessutom kommer två nya bärgare för tunga fordon att köpas in.

Berlin går alltså steget längre än de storstäder, bland annat London, som har kameror på bussarna för övervakning av felparkerare i busskörfälten.

I Sverige händer däremot föga för att säkra kollektivtrafikens framkomlighet i busskörfälten.

Sedan 2012 har Region Stockholm och Stockholms stad hos Näringsdepartementet begärt att kollektivtrafikkörfält ska kunna kameraövervakas från bussarna, vilket kräver en lagändring.

– Bussar som fastnar bakom felparkerade fordon och bilar som kör i busskörfältet är ett problem. Därför vill jag se kameror i bussarna som kan fota och bötfälla den som bryter mot dessa trafikregler, sa miljö- och kollektivtrafikregionrådet Tomas Eriksson (MP) tidigare i en intervju i bussmagasinet.se. Eriksson har ansvaret för framkomligheten för kollektivtrafiken i Region Stockholm.

Såväl Svensk Kollektivtrafik som Sveriges Bussföretag har ställt sig bakom kravet på en lagändring.

Men trots flera påstötningar från regionen och staden har inget hänt. MP+S-regeringen har gömt frågan längst inne i nedersta skrivbordslådan.

Share Dela

Taggat som: , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)