Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Stororder på hybridbussar

VDL har fått en storroder på 200 hybridbussar som också kan användas som fullelektriska bussar. Foto: VDL.

Samtidigt som elektrifieringen av busstrafiken i Europa har skjutit fart och fullelektriska bussar säljs i allt större volymer finns alltjämt också en betydande efterfrågan på hybridbussar. Den holländska busstillverkaren VDL har nu fått en stororder på sådana från den stora belgiska bussoperatören De Lijn. Men bussarna är förberedda för att i framtiden kunna användas som fullelektriska bussar.

Ordern från De Lijn är den största i bussföretagets historia och omfattar 200 VDL Citea hybrid för trafik i Flandern, Belgien. Bussarna är 80 tolvmeters Citea lågentré och 120 18-meters Citea låggolvsledbussar.

Bussarna har samma elektriska drivlina som VDL:s fullelektriska Citea Electric och har en batterikapacitet som gör att de kan köra upp till 30 kilometer helt elektriskt. I framtiden kan den sträcka bussarna klarar med eldrift ökas eftersom de är förberedda för snabbladdning via pantograf.

Tolvmetersbussarna har en elmotor på 160 kW och ett batteripaket på 32 kWh, medan ledbussarna har en elmotor på 240 kW och ett batteripaket på 64r kWh. Samtliga bussar har därtill en fyrcylindrig Euro 6-generator på 240 kW för laddning av batterierna. Dessa kan också laddas via en CCS Combo2-kontakt.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)