Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Avancerat förarstöd utvecklas av Solaris

Busstillverkaren Solaris samarbetar med den tekniska högskolan i Poznan för att utveckla avancerade förarstöd. Foto: Solaris.

Busstillverkaren Solaris och den tekniska högskolan i Poznan, Polen, samarbetar för att utveckla avancerade stödsystem för förare av stadsbussar. Nu har de båda parterna tagit fram en lösning för elbussar som snabbladdas via pantograf. Med hjälp av denna får föraren hjälp att stanna bussen på exakt rätt ställe vid laddstationen, men också med andra precisionsmanövrer. Systemet är främst avsett för elbussar.

Det system som Solaris och forskarna på högskolan har utvecklat hjälper förarna att köra med stor precision, både vid enklare och mer komplicerade manövrer vid körning framåt, bakåt eller vid parkering. Systemet hjälper också föraren exempelvis när bussen ska dockas med en pantograf vid en laddstation, något som kan vara krångligt med ledbussar.

Projektet har döpts till ADAS som står för Advanced Driver Assistance System, det vill säga avancerat system för förarstöd.

– Det här projektet kommer att avsevärt underlätta det dagliga arbetet för bussförarna och hjälpa dem med mycket exakta och framför allt säkra manövrer, säger Michał Pikuła, utvecklingschef vid Solaris Bus & Coach.

Syftet med utvecklingsprojektet är att öka säkerheten för såväl passagerare som förare i stadstrafik, liksom att underlätta manövrer inom bussdepåer där flertalet vagnskador uppkommer. Systemet ska också enligt Solaris säkra att bussens energiförbrukning är optimal.

Systemet har förmågan att själv känna igen en laddstation och visa föraren exakt var hen ska ställa bussen under laddstationen, något som kan vara en utmaning i synnerhet om pantografen sitter på busstaket och hissas upp mot laddstationmen.

Men mjukvaran i systemet kan mer än så. Den gör det möjligt för bussen att med hjälp av sensorer lokalisera sig själv och med utgångspunkt från det skapa en karta som identifierar andra fordon på kartan under skiftande väderleksförhållanden.

Projektet är delfinansierat av EU:s regionala utvecklingsfond.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)