Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Elbussar från BYD till Norrköping

I sommar får Norrköping batteridrivna ledbussar från BYD – dock i Östgöltatrafikens färger.

Ytterligare en svensk stad får i sommar elbussar från den kinesiska busstillverkaren BYD. Det är Norrköping, där Transdev i juni kommer att förnya bussflottan i staden med totalt 37 nya bussar, varav två helt nya depåladdade elbussar. Det är resultatet av att Transdev i fjol av Östgötatrafiken tilldelades det fortsatta uppdraget att köra stadstrafiken i Norrköping fram till juni 2030.

De två nya elbussarna tillverkas av BYD och kommer att vara 18,6-meter långa ledbussar med plats för cirka 110 passagerare. De resterade 35 bussarna kommer att köras på biogas.

Batteridrivna ledbussar från BYD finns redan i trafik hos Nobina i Borås.

– Det ska bli extra kul att få vara med och introducera elbussar i Norrköping. Vi har god erfarenhet av elbussar och är idag den kollektivtrafikoperatör som har flest elbussar i Europa. Vi vet att de uppskattas av både kunder och förare. De ger inte bara en renare miljö utan även tystare reseupplevelse och stadstrafik, säger Marie-Louise Arnell, affärschef på Transdev i Östergötland.

Bussarna kommer dessutom att erbjuda bättre komfort för resenärerna med luftkonditionering, USB-laddare och wifi samt med APC-system som skall räkna faktiskt antal resande.

Sedan 2017 har Transdev Europas största elbussflotta i Amsterdam med över 100 elbussar. I Sverige har Transdev idag 55 elbussar i Umeå, Eskilstuna, Göteborg och Stockholm. I december 2020 kommer Transdev dessutom att lansera Nordens största elbussflotta med totalt 157 bussar från Volvo i Göteborg och elektrifiera he

Taggat som: , , ,

1 kommentar »

  1. Finns det någon information om leverantör för resterande 35 av 37 bussar? Eller annan information om bekvämligheter, sittplatser, USB-laddning m.m?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)