Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nytt kryssningsrekord i Stockholm

Rekordmånga kryssningspassagerare väntas till Stockholm i sommar. Foto: Stockholms Hamnar.

Stockholms Hamnar räknar med ett nytt rekordår i år när det gäller antal kryssningspassagerare. Närmare 290 fartygsanlöp och 660 000 passagerare väntas under kryssningssäsongen.

Säsongen för internationella kryssningsfartyg startar den 17 april i Nynäshamns hamn med fartyget Magellan och i Stockholm den 26 april med Viking Star. Totalt under året beräknas 288 fartyg besöka Stockholms Hamnars hamnar, varav 35 kommer till Nynäshamn.

– Östersjön är ett fortsatt attraktivt kryssningsområde och säsongen 2020 går vi mot ännu ett rekordår vad gäller antalet passagerare till Stockholm. Totalt beräknar vi få besök av drygt 660 000 passagerare, säger Stefan Scheja, färje- och kryssningsansvarig Stockholms Hamnar.

Rederi Mystic Cruises besöker Stockholm för allra första gången med fartyget World Voyager den 29 juli och återkommer senare vid ett tillfälle. Rederi AIDA Cruises besöker Stockholm/Nynäshamn 46 gånger under 2020. Fartyget MSC Splendida är med sina 333 meter det längsta den här säsongen.

Totalt har säsongen 74 turnaround, varav fartyget Costa Magica 17. Turnaround innebär att passagerarna påbörjar eller avslutar sin kryssning i Stockholm. De passagerarna är extra viktiga för Stockholm eftersom de oftast stannar några extra dagar i staden och spenderar mer pengar på hotell, mat och shopping.

Taggat som: ,

1 kommentar »

  1. 600 000 kryssnings-passagerare! Vad säger Daniel Helldén om det? Om var och en av dom bara spenderar ett hundra kronor var blir det 60 miljoner. Ska vi avstå från dom? Vad ”kostar” en buss miljömässigt, och hur mycket ger den? Frågor som man bör fundera på innan man pratar om att förbjuda turist- och teaterbussar i innerstan.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)