Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Region Stockholm: ”Öppna för trafikövervakning från bussar”

Tomas Eriksson(MP), kollektivtrafikregionråd i Region Stockholm: Öppna för kameraövervakning från bussar så att bussarnas framkomlighet förbättras. Foto: Fredrik Hjerling.

Region Stockholm vill att regeringen öppnar för möjligheterna till trafikövervakning från bussar. Regionen vill att kameror på bussarna ska kunna användas för att fotografera felparkerare som hindrar framkomligheten för busstrafiken. Möjligheten finns i flera andra länder och används till exempel i Storbritannien. Region Stockholm tar upp frågan i sitt yttrande om kamerabevakningsutredningen där frågan inte tas upp. ”Här missas chansen att göra en viktig insats för regionens bussresenärer. Min önskan är nu att regering ändå öppnar för möjligheten i sitt lagförslag”, säger Tomas Eriksson (MP) Miljö- och Kollektivtrafikregionråd.

Nästa vecka beslutar trafiknämnden i Region Stockholm m sitt yttrande till nya förslag kring kamerabevakning i kollektivtrafiken. I yttrandet menar regionen att det saknas ett uppdrag kring frågan om att montera kameror i bussar för övervakning av till exempel kollektivkörfält, i syfte att bistå polis och väghållare i att bötfälla bilar som stannar i eller olovligen kör i kollektivkörfälten.

– Att få bättre fart på bussarna är mitt viktigaste uppdrag som Regionråd. Bussar som fastnar bakom felparkerade fordon och bilar som kör i busskörfältet är ett problem. Därför vill jag se kameror i bussarna som kan fota och bötfälla den som bryter mot dessa trafikregler, säger Tomas Eriksson som har ansvaret för framkomligheten i kollektivtrafiken i Region Stockholm.

För att kunna införa trafikövervakning med kameror på bussarna krävs en lagändring. Tomas Eriksson säger att han hade hoppats att kamerabevakningsutredningen skulle sett på den möjligheten när de lämnade sitt slutbetänkande. Det har den alltså inte gjort.

Det är inte första gången regionen och Stockholms stad trycker på i frågan – men hittills har regeringen, oavsett partifärg, slagit dövörat till. Framställan om lagändring har skickats till Näringsdepartementet 2012, 2015 och en påminnelse 2018.

– Det här har det pratats länge om. Nu fanns chansen att göra en viktig insats för alla människor som måste kunna lita på bussen för att hinna till jobb, skolor och hämtning på förskola. Det är klart jag är besviken att de inte tagit den, säger Tomas Eriksson.

Regionen har den senaste tiden gjort en stor satsning på fler bussavgångar och anser att ännu fler behövs. Men, menar regionen, utan förbättrad framkomlighet blir det svårt att sätts in fler bussar. Det behövs, menar Tomas Eriksson, fast kameraövervakning längs viktiga och problematiska stråk.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)