15 000 personer kommer i slutet av mars att väljas ut av SL i Storstockholm och få ett erbjudande om att provåka gratis med SL under två veckor. Kampanjen, som pågår just nu, genomförs varje år av SL i samarbete med de företag som kör SL:s busstrafik. Syftet med provåkandet är att utvalda resenärer får uppleva de fördelar som finns med kollektivtrafiken.
– Ofta finns det bättre bussförbindelser mellan hemmet och arbetsplatsen än vad man tror. Att bjuda arbetspendlande bilister på resor är ett smart sätt att hitta nya resenärer till kollektivtrafiken. Om vi samtidigt kan främja hälsan genom att man rör på sig mer när man åker kollektivt, är det en stor bonus, säger Thomas Hansen, marknadsansvarig på SL.
SL har länge genomfört provåkarkampanjer och sett att resandet ökar som ett direkt resultat av kampanjerna. Mellan 25 och 30 procent av provåkarna blir nya resenärer, som reser minst två dagar i veckan med SL. Hösten 2019 var intresset rekordstort för att ansöka om att få provåka och därför utökar nu SL antalet provåkarkort.
Lämna ett svar