Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ett steg närmare superbussar i Örebro

En lösning med BRT i Örebro ryckte på onsdagen närmare.

Enligt prognoser kommer antalet resor i Örebro år 2040 att vara 35 procent fler än vad som är fallet i dag. För att undvika att gatorna, som redan i dag är hårt belastade, blockeras av trafiken måste fler resenärer välja kollektiva färdsätt, anser politikerna i samhällsbyggnadsnämnden.

– På de mest trafikerade vägarna i Örebro tar det i dag dubbelt så lång tid att åka buss jämfört med bil. Så kan vi inte ha det. Ska vi locka fler att välja bussen måste resorna bli snabbare och enklare, säger Nina Höijer(S), ordförande i samhällsbyggnadsnämnden.

– BRT används redan i flera städer, och vi kommer att ta med oss de goda exempel som vi fått till oss nu när vi tillsammans med Örebro kommun går vidare i detta arbete, säger Magnus Lagergren(KD), vice ordförande i samhällsbyggnadsnämnden.

Med BRT beräknas restiden minska med 20-30 procent, vilket ökar såväl bussarnas attraktivitet som deras produktivitet. Det senare beror på att samma buss och samma förare kan köra fler turer under sitt arbetspass, och på så sätt förflytta fler personer utan att kostnaderna ökar i någon större omfattning.

Filerna som BRT kör i kommer även att kunna trafikeras av de vanliga stads- och länsbussarna samt av utryckningsfordon.

Den etapp som samhällsbyggnadsnämnden i regionen på onsdagen fattade beslut om är sträckan mellan Brickebacken och Tegnérlunden i Örebro. Sträckningen täcker in stora delar av centrum, och väntas vara klar under år 2025.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)