Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Karlstadsborna nöjdast i svensk kollektivtrafik

Karlstadsbuss fortsätter att ha synnerligen nöjda kunder. Foto: Ulo Maasing.

Karlstad och Karlstadsbuss har Sveriges mest nöjda resenärer i kollektivtrafiken. Samtidigt är svenskarna allt mer nöjda med kollektivtrafiken och de som reser med denna är mer trogna kunder än förra året. Det visar resultaten från Svensk Kollektivtrafiks stora, årliga intervjuundersökning Kollektivtrafikbarometern. Hela 89 procent av kunderna i Karlstad är nöjda eller mycket nöjda med sin senaste resa, en toppsiffra för femte året i rad.När det gäller allmänhetens betyg är Karlstadsbuss överlägset bäst i landet.

– Vi är enormt glada för att vi, för femte året i rad, har Sveriges mest nöjda resenärer på våra bussar. Våra förare gör ett fantastiskt jobb varje dag, säger Mathias Lindgren, trafikchef tätort på Region Värmland. Det är extra kul att vår senaste satsning med snabbusslinjen tagits emot så väl av våra kunder.

Hela kollektivtrafikbarometerns rapport kan du läsa om du klickar här.

Så nöjda är resenärerna och allmänheten med kollektivtrafiken hos samtliga de aktörer som deltar i Kollektivtrafibarometern. Gul stapel = allmänheten, blå = resenärerna. Genomgående är resenärerna mer nöjda än allmänheten. Diagram: Kollektivtrafikbarometern.

Jämfört med förra årets undersökning har både kundnöjdhet och kundlojalitet förbättrats för den svenska kollektivtrafiken. För första gången är nu kollektivtrafikens ambassadörer fler än skeptikerna.

– Vi ser att de som reser med stadstrafik har högre nöjdhet än de som reser med regiontrafik. Rena stadsbussystem hamnar alltid högt i listorna över nöjda kunder, kommenterar Mattias Andersson, projektledare för Kollektivtrafikbarometern på Svensk Kollektivtrafik.

Nöjdheten med den senaste resan är störst (82%) hos de som bor i mindre tätorter/städer. Det framgår också att nöjdheten generellt inte är större hos de kunder som bor i storstäderna än i landsbygden, trots att trafikutbudet väsentligt skiljer sig åt.

Några av undersökningens slutsatser:

Lojaliteten har förbättrats de senaste två åren;
3 av 5 kunder är nöjda med kollektivtrafiken i sin region, vilket är en uppåtgående trend sedan 2016;
Nöjdheten med den senaste resan med bolaget tenderar att öka med stigande ålder. Personer i de äldre åldersgrupperna är mest nöjda, Av personerna mellan 65 och 85 år är hela 90% nöjda med senaste resan;
De som bor i landsbygden och mindre tätorter tycker i högre grad att förare och ombordpersonal har ett trevligt bemötande än vad de tycker som bor i större städer eller pendlar till storstäder;
En tredjedel av kunderna tycker att möjligheterna att resa kollektivt har förbättrats under senaste året. Bland allmänheten är det framförallt de som bor i storstäder och större städer eller pendlar till dessa som tycker att kollektivtrafiken har förbättrats det senaste året;
78 procent tycker det är lätt att köpa biljetter, vilket är en fortsatt förbättring och en ihållande trend. Sedan 2013 har värdet ökat med 31 procentenheter;
Kollektivtrafikens marknadsandel av det motoriserade resandet är oförändrat 31% jämfört med föregående år.

Undersökningen visar också att det främst är andra faktorer än priset som spelar roll för att skapa ett ökat resande och få bilister att välja kollektivtrafik.

– Resultatet tydliggör att det inte är avgiftsfri kollektivtrafik som är lösningen för att få bilister att växla över till kollektivtrafiken. Istället är det tillgängligheten som är viktigt, det vill säga satsningar på kollektivtrafik som går till de platser man vill resa till och en tidtabell som passar de tider man vill resa. För detta krävs det fortsatta satsningar på effektiva och attraktiva linjenät samt bra stationer och bytespunkter, säger Mattias Andersson.

Över 80 000 personer i hela landet som under hela 2019 fått svara på frågor kring resvanor, kvalitet och service. De intervjuade är ett representativt urval av svenska folket mellan 15-85 år, både de som brukar resa med kollektivtrafik och de som inte brukar göra det.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)