Kommunfullmäktige i Örebro beslutade på onsdagen efter en lång debatt att starta genomförandet av den första etappen av BRT (Bus Rapid Transit), eller superbussar, i Örebro. Bakom beslutet stod en bred majoritet av ledamöterna i kommunfullmäktige. Den första etappen av BRT-linjen kommer att gå mellan Tegnérlunden i centrala Örebro och stadsdelen Brickebacken.
BRT-linjen kommer att ge resenärerna en 30 procent kortare restid. Turtätheten blir hög, liksom kapaciteten.
– Enligt prognoserna för ett växande Örebro kommer antalet resor som görs varje dag år 2040 att vara 35 procent fler än i dag. Då behöver fler resor göras med cykel eller kollektivtrafik för att vägarna inte ska bli helt igenproppade med bilar, säger Linda Larsson (C), vice ordförande programnämnd samhällsbyggnad, Örebro kommun.
– Beslutet är ett viktig steg i Örebros fortsatta utveckling då beslut om snabbare och effektivare kollektivtrafik beslutades om i kommunfullmäktige. En bättre och snabbare kollektivtrafik innebär att trafiksituationen framgent kommer att underlättas och förbättras, säger David Gelinder (KD), presidieledamot i programnämnd samhällsbyggnad.
Lämna ett svar