Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Hundra nya elbussar till Oslo

Ska bli fler. Elbussar under laddning i Oslo. Foto: Redink/Ruter.

Busstrafiken i Oslo fortsätter att elektrifieras i snabb takt. Idag är tio procent av de 1200 bussar som kör åt huvudmannen Ruter eldrivna. På torsdagsförmiddagen presenterades en ny satsning där ytterligare cirka 100 elbussar kan införas i den norska huvudstaden i samband med upphandlingen av busstrafiken i södra Oslo med trafikstart i oktober nästa år. Statliga Enova bidrar med motsvarande 77 miljoner kronor till laddinfrastruktur.

Det handlar om såväl långsam- och snabbladdning på en bussdepå liksom snabbladdning på ändhållplatser. Totalt avser stödet 107 laddpunkter.

Enova är en stiftelse som ägs av det norska miljödepartementet. Enova arbetar för att ställa om Norge till ett lågutsläppssamhälle genom att bidra till utveckling och användning av ny energi- och klimatteknologi. Bland annat är Enova engagerat i en omställning av busstrafiken till eldrift. I januari stod det klart att Enova aktivt stöder en satsning i Norge på eldrivna turistbussar, vilket du kan läsa mer om genom att klicka här.

Hittills har Enova bidragit till införandet av cirka 470 elbussar under perioden 2019 – 2023.

– Hittills är tio procent av de 1200 bussar som kör för Ruter elektriska och under loppet av 2028 ska alla bussar vara utsläppsfria. Stödet från Enova sänder en viktig signal till anbudsgivarna i upphandlingen Oslo Syd. Det kan därmed redan från början fasas in ett stort antal nollemissionsbussar från starten i oktober 2021, säger Ruters vd Bernt Reitan Jenssen.

– Tillsammans kommer dessa utsläppsfria bussar att köra nästan sju miljoner kilometer varje år och minska utsläppen från trafiken i huvudstaden med över 10 000 ton koldioxid. Med norska mått är detta en betydande satsning, men lika viktig som utsläppsminskningarna i Oslo är den betydelse som projektet har för att utveckla värdekedjan för elbussar i hela Norge, säger Enovas vd Nils Kristian Nakstad.

Share Dela

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)