Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Mångmiljonskandalen i Dalarna: ”Vi slog larm men det ignorerades”

Nu avstängd tjänsteman ignorerade varning om miljonsvinn.

Leverantören av det IT-system som Dalatrafik har använt när tiotals miljoner kronor för mycket betalades ut till trafikföretag i Dalarna slog larm för flera år sedan. IT-leverantören varnade en av de nu avstängda cheferna om att Dalatrafik betalade ut alldeles för mycket för färdtjänst- och sjukresor. Men inget hände, skriver Dalarnas Tidningar. Och miljonerna flödade ut ur Dalatrafik/kollektivtrafikförvaltningen i Region Dalarna.

Som vi tidigare rapporterat betalade regionen preliminärt ut mellan 50 och 100 miljoner kronor för mycket under de senaste två åren. Skandalen har lett till att fyra medarbetare har stängts av från sina jobb. Två av dessa, kollektivtrafikförvaltningens chef samt trafikchefen, får gå med generösa avgångsvederlag. Två andra är avstängda med lön. Polisutredning pågår.

Det är skåneföretaget Malmator som har levererat det IT-system som Dalatrafik har använt. Det är ett system som används på flera håll i landet. Enligt revisionsföretaget KPMG, som nyligen presenterade en rapport om mångmiljonrullningen, kan IT-systemet ha spelat en roll i sammanhanget. Det finns enligt KPMGH flera möjligheter för användarna att skriva in felaktiga värden utan att systemet säger ifrån.

Anders Werholt, platschef på Malmator i Malmö, bekräftar för DT att så är fallet.

– Ja, i princip är det ju bara siffror man stoppar in. Det är precis som när man stavar fel i Word. Allt kräver ju kontroll, säger han.

Men Malmator reagerade för flera år sedan när man såg utbetalningarna från Dalatrafik. Anders Erholt uppger att Malmator någon gång under 2016 – 2017 slog larm till en av de personer inom Dalatrafik som nu är avstängda.

– Vi har larmat men det har ignorerats. Vi har talat om att utbetalningarna i Dalarna inte är normala och att det är alldeles för dyrt jämfört med andra kunder i Sverige säger han.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)