Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Mer kraft i VDL:s elbussar

VDL satsar på kraftfullare batterier i sina elbussar. Foto: Ulo Maasing.

Den holländska busstillverkaren VDL, som haft framgångar även i Sverige med sina elbussar, introducerar nu kraftfullare batteripaket för sina elbussar. Företaget har visserligen inte avslöjat alla tekniska detaljer om de nya batterierna men uppger att de är lättare än de tidigare och passar för såväl snabbladdning via pantograf som långsam laddning i depå.

Med de nya batterierna får samtliga elbussar från VDL ökad batterikapacitet och därmed även ökad räckvidd.

De minsta bussarna i VDL:s produktfamilj Citea, 10- och 11-metersbussarna LLE får en batterikapacigtet på 315 kWh. 12- och 13-metersversionerna en kapacitet på 350 kWh, ledbussarna en kapacitet på 420 kWh samt den 14,5 meter långa, treaxliga XLE-145 en kapacitet på hela 525 kWh. Den senare är en modell som är högintressant för elbusstrafik på regionala linjer.

Idag är 670 Citea elbussar från VDL i trafik i Europa. Bussarna har nu avverkat en sammanlagd körsträcka på mer än 50 miljoner kilometer, uppger VDL.

– Förutom att man på många håll använder snabbladdning ser vi också en efterfrågan på marknaden för ökad räckvidd, i synnerhet nu när allt mer regional trafik också elektrifieras. Vi siktar också mycket på att utöka vår försäljning till södra Europa, säger Henk Coppens, vd för VDL Bus&Coach.

Taggat som: ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)