Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Positivt från Hybricon trots ökad förlust

Ökad förlust med optimism präglar Hybricons bokslutsrapport. Foto: Ulo Maasing.

Elbussföretaget Hybricon i Umeå redovisar en ökad förlust för 2019, jämfört med året innan. Även intäkterna minskade, men vd Johan Suup är påtagligt optimistisk i sin kommentar till bokslutet.

Hybricons rörelseintäkter minskade från 21,2 miljoner kronor 2018 till 13,5 miljoner förra året. Resultatet före avskrivningar blev -8,1 miljoner, vilket kan jämföras med -5,7 miljoner året innan. Efter avskrivningar blev resultatet förra året -14,8 miljoner, jämfört med -12,2 miljoner år 2018.

Hybricons vd Johan Suup lyfter dock fram avsiktsförklaringen om ett blivande samarbete med den kinesiska busstillverkaren King Long som en betydande framgång och beskriver det ”som ett stort steg mot Hybricons mål att få till stånd ett internationellt samarbete med en större aktör på marknaden för stadsbussar.”

– Samarbetet innebär att Hybricon erhåller exklusiva rätten att marknadsföra och sälja King Longs bussar i Sverige och Danmark inklusive service- och eftermarknad. Vidare skall Hybricon anpassa de kinesiska bussarna efter nordiska förutsättningar. Målet är att vi också ska kunna bidra med vår snabbladdningsteknik i kommande utvecklingsprojekt, skriver Johan Sup.

Enligt planerna ska samarbetsavtalet mellan de båda företagen slutförhandlas under det första kvartalet i år.

För att finansiellt klara det kommande samarbetet har Hybricon aviserat en företrädesemission på omkring 25 miljoner kronor.

Johan Suup gläds också åt att Umeå kommunföretag förlängde avtalet med Hybricon om service på de tio elbussar med tillhörande laddstationer som Hybricon levererat till Umeå. Han lyfter också fram samarbetet med ZF för att utveckla fyrhjulsdrivna ledbussar som är avsedda för vinterklimat.

Taggat som: ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)