Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nobina ersätter Öresunds- och Pågatåg

Skånetrafikens trafikdirektör Linus Eriksson och Bahez Rashid, affärschef för Nobina Extratrafik, har skrivit avtal om en omfattande ersättningstrafik för tåg.

Bussoperatören Nobina har skrivit avtal med Skånetrafiken och de sydsvenska länstrafikbolagen om att Nobina ska ansvara för all planerad ersättningstrafik för tåg inom hela Öresunds- och Pågatågssystemet. All ersättningstrafik ska köras med fossilfria bussar, biodrivmedel eller grön el, och med realtidsinformation till resenärerna. Avtalet omfattar sex län och löper på sex år med möjlighet till förlängning i ytterligare två år.

Från och med den 13 december i år kommer Nobina att samordna all planerad ersättningstrafik för Öresundstågen och Pågatågen. Upphandlingen har hanterats av Skånetrafiken. Hela Öresunds- och Pågatågssystemet omfattas, vilket innebär sex län, liksom enstaka sträckor i Danmark. Avtalet löper över sex år, med möjlighet till förlängning på två år.

− Skåne står inför många stora banarbeten för att rusta upp järnvägen. Genom detta avtal säkerställer vi att det går att resa även medan dessa pågår, säger Linda Westman, affärschef på Skånetrafiken.

− Såväl punktligheten som antal resande ökar stadigt, nu lägger vi extra kraft på att vara som bäst när det behövs som mest, avslutar hon.

Även i Halland stundar stora spårarbeten.

–Västkustbanan står inför många stora banarbeten för att rusta upp järnvägen. Genom detta avtal säkerställer vi att vi det går att resa även medan dessa pågår, säger Peter Gyllander, chef för Hallandstrafikens Informationsenhet som har ansvar för störningsinformationen.

– Såväl punktligheten som antalet resande ökar stadigt, nu lägger vi extra kraft på att vara som bäst när det behövs som mest

Det nya uppdraget innebär att ersätta den spårbundna trafiken vid planerade trafikavbrott, som exempelvis vid banarbeten eller mindre avstängningar.

I Nobinas uppdrag ingår även ansvar för personal, fordon och övrig utrustning som krävs för att upprätthålla ersättningstrafiken.

Ett av kraven i upphandlingen är att fordonen till 100 procent ska drivas av biodrivmedel eller förnybar miljömärkt el. Ett annat är realtidsinformation så att resenärer alltid får korrekt, uppdaterad information om trafiken.

− Det är ett uppdrag som kommer att kräva nära samarbete och samverkan med Skånetrafiken, tågoperatörerna och de sex olika län som är inblandade vilket känns väldigt spännande, säger Bahez Rashid, affärschef för Nobina Extratrafik.

− Vi är väldigt glada över den här anbudsvinsten. Det här är ett område som vi har lång erfarenhet inom, där vi får möjlighet att introducera vår vision med ersättningstrafik. Här kommer vi också att kunna möta resenärernas behov av trygg trafik med tidig, tydlig och relevant information.

Öresunds- och Pågatågstrafiken omfattar Hallandstrafiken, Skånetrafiken, Blekingetrafiken, Länstrafiken Kronoberg, Kalmar Länstrafik samt Västtrafik.

Share Dela

Taggat som: , , , , , , , , ,

1 kommentar »

  1. Dock påverkar väl varken Pågatågs-trafiken, eller Ö-tågs-trafiken Jönköpings länstrafik.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)