Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bussresearrangör slår larm om familjeföretag: “Total härdsmälta hotar”

Charterbuss i Kristinehamn har åtta bussar. Företaget är ett familjeföretag där ägarna och deras fruar arbetar. Men regeringens förslag om korttidspermitteringar gör att de anställda som tillhör ägarfamiljen inte omfattas. Bild: Charterbuss.

Det förslag om korttidspermitteringar som regeringen presenterade på måndagen fungerar inte för familjeföretag. I många familjeföretag arbetar arbetsgivaren och hela arbetsgivarens familj. Men enligt regeringens förslag ska den statliga ersättningen vid korttidspermitteringar bara utgå för medarbetare som inte tillhör arbetsgivarens familj. Följderna för familjeföretagen kan bli förödande, varnar Klas Lidén, vd och delägare på Charterbuss i Kristinehamn.

Företaget är ett aktiebolag som ägs av honom, hans bror och deras fruar som tillika är anställda av aktiebolaget.

Som en följd av det nya coronaviruset, covid-19, har i princip alla resor med företaget bokats av. Samtliga åtta bussar står parkerade på gården. Förarna städar och servar bussarna medan kontorspersonalen har mer att göra när kunderna ringer och frågar om sina bokningar.

På måndagen presenterade regeringen ett krispaket på 300 miljarder. I paketet ingår ett förslag om korttidspermitteringar. Det innebär att staten kommer att ta tre fjärdedelar av kostnaden för att personal går ner i arbetstid. Förslaget innebär att arbetsgivarens lönekostnader kan minska med hälften samtidigt som arbetstagaren får ut över 90 procent av lönen. Syftet är att drabbade företag ska kunna behålla sin personal och växla upp snabbt igen när läget vänder.

Men förslaget fungerar inte för familjeföretag där ett antal familjemedlemmar också är anställda, konstaterar Klas Lidén.

Anledningen är att förslaget inte gäller arbetstagare som tillhör arbetsgivarens familj.

– Det innebär att vi som äger, driver och även anställer andra än bara ägarfamiljen, inte kan få det stöd vi så väl nu behöver, säger Klas Lidén.

– Det här är en mycket viktig fråga. Att som ägare i ett aktiebolag inte kunna gå ner i tid för att rädda bolaget utan att fullständigt riskera sin egen privatekonomi i dessa tider är helt galet. Bussresebranschen, där flertalet har en situation som liknar vår, står inför en total härdsmälta med inte ett enda uppdrag för sina bussar. Där måste även vi som ägare helt enkelt gå ner i tid för att rädda våra bolag.

På regeringens webbplats (klicka här) kan du läsa mer om förslaget om korttidspermitteringar.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

Categorised in: Nyheter, Turism

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)