Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Coronaviruset tuff utmaning för bussresebranschen

Oscar Sundås, Sveriges Bussföretag: Året blir tufft för bussresebranschen. Foto: Ulo Maasing.

Det nya coronaviruset, covid-19, har utvecklats till en tuff utmaning för bussresebranschen i Sverige med många avbokningar svaga nybokningar. “Vi måste hjälpas åt i branschen och stötta varandra”, säger Oscar Sundås, ansvarig för turist- och beställningstrafik vid Sveriges Bussföretag. Han vittnar om många företag som hör av sig med frågor, men också berättelser om hur de blir utsatta för hatstormar i sociala medier på ett sätt som aldrig förr.

– Vi måste utgå från att det blir ett tufft år för branschen. Kontrasten är stor mot hur året började. Flera av de företag jag talat med har uppgett att det aldrig förr har varit ett så bra bokningsläge i februari som i år, berättar Oscar Sundås.

– Men nu har det vänt. Företag berättar om många avbokningar, samtidigt som nybokningarna helt har stannat av. Den akuta situationen kommer ju att gå över men vi måste gemensamt tackla frågan om hur vi kan minimera skadorna och vända nybokningstrenden.

En av de svårigheter som företagen möter är, säger han, de drev och hatstormar i sociala medier som företag utsätts för, trots att de agerar helt riktigt. När företag berättar att de följer myndigheternas råd och anvisningar blir de i sociala medier anklagade för att vara ansvarslösa och göra alltför lite.

– Naturligtvis finns det hos många människor en genuin oro för coronaviruset, men sedan gör en del människor sina egna tolkningar av de enorma mängder information som finns att tillgå. När företagen agerar riktigt väcks stormar i sociala medier. Inte minst för små företag är det extremt tufft att ta emot allt det negativa som möter dem, säger Oscar Sundås.

Hotad
Ett exempel på situationen är vad en grupp om 37 resenärer från Västervik mötte efter en privat skidresa till norra Italien. På sociala medier ville människor hindra de 37 från att återvända hem eller att lämna bussen – trots att ingen av resenärerna visat några tecken på att vara smittad.

Bussen de reste med tillhör Hallens Buss.

– Min personal känner sig hotad och är rädd, säger företagets ägare Per-Erik Hallen till Aftonbladet.-

För att slippa ännu mer tänker han ta bussen ur trafik under två veckor. Därefter ska den rengöras invändigt med desinfektionsmedel.

– Egentligen hade det inte behövts. Men jag gör så för att slippa ännu mer kritik, säger Per-Inge Hallen till Aftonbladet.

För Västerviks-Tidningen berättar en av resenärerna efter hemkomsten på söndagen om de negativa, ibland hotfulla reaktioner man fått.

– När vi reste fanns det ingen, varken UD eller Folkhälsomyndigheten, som avrådde från att resa. Vi har följt alla råd som finns och vet vad som gäller, vi har fått information från regionen om hur vi ska göra nu och om någon känner sig sjuk, säger resenären.

Han berättar också att han inte kunde förutse reaktionerna.

– Det har varit väldigt mycket men jag slutade att läsa efter ett tag. För det blev helt orimliga proportioner i allting. Att gå i svaromål var inte lönt, kände jag. Ingen lyssnar längre på fakta när det gäller den här smittan.

– Läget är så uppskruvat att budskapet inte går fram. Ingen lyssnar på fakta just nu, i alla fall inte på sociala medier och oron sprider sig obehindrat.

Flera led
Oscar Sundås på Sveriges Bussföretag kan berätta om hur det ökade trycket på bussföretag och bussresearrangörer avspeglas i de frågor och reaktioner från branschen som han möter.

– För några veckor sedan fick företagen många frågor från resenärer om vad de skulle tänka på innan de reste iväg. Sedan började frågorna komma om avbokningsregler och paketreselagen, om resenärens och företagets rättigheter. Och nu handlar det ofta om drevet i sociala medier.

Men företagens handlingsmöjligheter är begränsade utifrån den nya paketreselagen, om det inte finns en avrådan från myndigheter för resor till vissa områden.

– Om företag ställer in resor på eget initiativ utan myndighetsavrådan får de själva ta smällen. Eftersom många företag är små, så kan ett sådant beslut direkt hota deras existens, konstaterar Oscar Sundås.

Problemen för branschen är dock inte begränsade enbart till bussturismen.

Positivt
Enligt Oscar Sundås börjar det nu komma indikationer på att också andra delar av bussnäringen som arbetar med exempelvis konferenser eller kryssningsindustrin känner av effekterna av oron för coronaviruset. Många bussföretag kör transfers i samband med konferenser och kongresser, något som företag och organisationer nu drar in kraftigt på.

Samtidigt dalar bokningarna hos kryssningsrederierna vilket kan få stort genomslag i flera svenska städer till sommaren. På måndagen uppmanade USA:s utrikesdepartement amerikaner att tills vidare inte boka några kryssningar.

– Det är problematiskt att företag och organisationer går ut med hårdare reserestriktioner än myndigheterna, säger Oscar Sundås.

Samtidigt kan vissa positiva effekter komma av krisen, menar han.

– Kanske kommer resor inom Sverige att få ett uppsving eftersom en del människor känner sig säkrare och tryggare här. Och vi ska inte glömma att resebranschen är van att ställas inför stora utmaningar, men den har alltid kommit igen, starkare än tidigare. Och folk kommer inte att sluta resa.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Categorised in: Nyheter, Turism

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)