Länstrafiken i Västerbotten skjuter sina miljömål fem år framåt. Anledningen är brist på biodrivmedel, vilket gör att länstrafiken inte kan ställa om till förnybara drivmedel i den takt man hade planerat, rapporterar SvT Nyheter Västerbotten.
Länstrafikens mål var att 100 procent av trafiken skulle köras på förnybara drivmedel år 2025 och 60 procent i år. Nu har länstrafiken skjutit 100-procentmålet till 2030.
Helena Björn, kontorschef på Länstrafiken i Västerbotten säger till SvT att det har blivit svårare att få tag på biodrivmedel, bland annat på grund av den reduktionsplikt som har införts och som kräver att en viss andel biodrivmedel ska blandas i den bensin och diesel som drivmedelsleverantörerna säljer. Därmed har konkurrensen om biodrivmedlen ökat.
– Vi har också beslut kring PFAD (palmolja) i HVO vilket gör att en del HVO har försvunnit på den svenska marknaden, säger Helena Björn till SvT.
Hon är också orolig för att den skattebefrielse på biodrivmedel som Sverige har haft genom ett undantag i EU-reglerna ska försvinna vid kommande årsskifte.
– Det skulle i så fall innebära stora kostnader för kollektivtrafiken. Det handlar om omkring 15 miljoner baserat på 2018 och mängden drivmedel det året, säger Helena Björn.
Bland andra Sveriges Bussföretag och Svensk Kollektivtrafik har upprepade gånger varnat för en sådan utveckling och begärt att regeringen ska agera kraftfullt i EU för att hindra att det svenska undantaget försvinner.
Lämna ett svar