Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nobben för kommersiell trafik Borås – Göteborg

Linje 100 mellan Borås och Göteborg ska också i fortsättningen köras på uppdrag av Västtrafik. Vy Buss har fått nobben av domstol att köra på kommersiella villkor. I december tar Keolis över trafiken och sätter då in 22 nya dubbeldäckare. Foto: Ulo Maasing.

Expressbussarna mellan Göteborg och Borås, linje 100, ska också i framtiden vara upphandlade och köras på uppdrag av Västtrafik. Det slår Förvaltningsrätten i Göteborg fast i en principiellt viktig dom. Vy Buss, som idag kör trafiken på uppdrag av Västtrafik, hade överklagat ett beslut av kollektivtrafiknämnden i Västra Götalandsregionen om allmän trafikplikt på sträckan. Ett sådant beslut måste till för att trafiken ska kunna upphandlas. Istället ville Vy Buss köra trafiken på kommersiell grund.

Den upphandling som Västtrafik avgjorde i november förra året vanns av Keolis på ett avtal på 10,5 år med start i december i år. Linjen ska trafikeras med 22 nya dubbeldäckare.

Vy Buss överklagade upphandlingen och hävdade att företaget kan bedriva trafiken på kommersiell grund på samma villkor och i samma omfattning som Västtrafik hade upphandlat och uppfylla behovet av regional kollektivtrafik i länet, likaså de mål som finns i det regionala trafikförsörjningsprogrammet.

I den 23 sidor långa domen går förvaltningsrätten igenom parternas argumentation, likaså svensk lagstiftning och EU-lagar. På en rad punkter går domstolen på kollektivtrafiknämndens linje. Däremot underkänner rätten argumentet att det är för riskabelt med en kommersiell aktör eftersom det finns risk för privat monopol och att ett kommersiellt företag kan gå i konkurs. Likaså underkänner domstolen argumentet tt en kommersiell aktör inte behöver anmäla att man lägger ner trafiken förrän 21 dagar innan det sker.

– Det skulle, skriver domstolen, innebär att en kollektivtrafikmyndighet alltid kan besluta om allmän trafikplikt eftersom det finns generella risker med privata alternativ.

Däremot anser domstolen att det är klart att Vy Travel behöver anlita underleverantörer för trafiken och därför inte kan garantera tillgängligheten för funktionshindrade. Inte heller kan Vy Buss erbjuda ett gemensamt system med Västtrafik för bland annat information och biljetter. Det är funktionella krav som kollektivtrafikmyndigheten och Västtrafik har rätt att ställa, menar domstolen.

Därför har kollektivtrafikmyndigheten rätt att besluta om allmän trafikplikt, trots att Vy Buss uppfyller andra funktionella krav och mål i trafikförsörjningsprogrammet, skriver förvaltningsrätten i domen.

Vy Buss har inte överklagat. Det innebär att Västtrafiks upphandling från i höstas står fast och att Keolis tar över trafiken på linje 100 i december.

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)