Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Fokus på utveckling – ny artikelserie

Torbjörn Eriksson, vd för Urbanet Analys i Sverige.

Kollektivtrafiken i Sverige står inför en rad utmaningar när det gäller utveckling. Dit hör bland annat att locka nya kunder, öka effektiviteten, förbättra ekonomin. Möjligheter och förutsättningar ändras i snabb takt med självkörande fordon och nya mobilitetslösningar. Bussmagasinet inleder nu ett samarbete med Torbjörn Eriksson, Bård Norheim och andra skribenter från det ansedda norsk-svenska forsknings- och konsultföretaget Urbanet. De kommer regelbundet att skriva om branschens utmaningar och möjligheter – med fokus på utveckling.

– Vi kommer att skriva om att skriva om angelägna frågor som branschen de närmaste åren behöver utveckla lösningar för, berättar Torbjörn Eriksson.

– Ett av de områden i branschen som kräver nya grepp är hur den ska attrahera nya kundgrupper som idag väljer bort kollektivtrafiken eftersom den inte möter deras krav eller behov.

Ekonomin är alltid en het och angelägen fråga för branschen och kommer att tas upp i artikelserien, lovar Torbjörn Eriksson.

– Branschen tillämpar ett prissystem som skapades för nästan 50 år sedan. Mycket har hänt sedan dess vad gäller pendlingsmönster, arbetstider och ökad fritid och framförallt i andra servicebranscher. Vad kan vi lära oss av det?

Trafikavtalen är ett annat område som kommer att tas upp.

– Det är ett komplext område. Nya avtalsformer bör införas som bidrar till både företagsekonomisk effektivitet och till att öka samhällsnyttan.

Torbjörn Eriksson pekar också på hur ny teknik och teknologi som utvecklas snabbt bidrar till att ändra branschen och de förutsättningar som den arbetar under. Ett exempel är den nya mobiliteten, säger han.

– Plötsligt fanns de bara där, elsparkcyklar, hyrcyklar och liknande färdmedel. Vilken roll kommer de att ta framöver och hur påverkar det kollektivtrafikens konkurrensyta, är frågor som vi kommer att ta upp. Likaså autonoma, självkörande fordon.

– Möjligheterna med de självkörande fordonen är enorma. Den stora frågan här blir antagligen att ”bevaka” kundernas intressen det vill säga säkerställa att autonoma fordon inte gör resan långsammare och mer krävande för kunderna. Fokus måste ligga på hur väntetider och matningar till de större trafikflöden kan underlätta för kunderna, förklarar Torbjörn Eriksson.

– Men det här är bara ett axplock. Vi kommer att under våren ta upp också ett antal andra ämnen och tänkbara lösningar, allt med fokus på utveckling.

Läs den första artikeln i serien genom att klicka här!

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)