Helsingfors får en rad nya elbusslinjer som ett resultat av den upphandling av busstrafik som trafikhuvudmannen HSL avgjorde i veckan och som vanns av Helsingfors Busstrafik AB. Närmare hälften av den upphandlade trafiken ska köras med elbussar, både normalstora, tolv meter långa bussar och eldrivna ledbussar. Totalt omfattade upphandlingen trafik med 122 bussar och kostnaden för avtalet är cirka 33 miljoner euro (359 miljoner SEK) per år.
I upphandlingen krävdes att mer än 40 procent av bussarna skulle vara elbussar. På de aktuella linjerna kommer 40 nya normalstora tvåaxlade elbussar och 18 nya ledade elbussar att sättas in i augusti 2021. Därmed gör ledbussarna comeback i Helsingforsområdet som under mer än tio år inte haft sådana i trafik. Elledbussarna ska trafikera den nya stomlinjen 570, Mellungsbacka-Flygplatsen.
Förutom de elbussar som ska sättas i trafik sensommaren 2021 ska också sex nya och 60 begagnade dieselbussar som uppfyller Euro VI-kraven att användas i den aktuella trafiken. Under avtalsperioden kommer äldre dieselbussarna att ersättas med 18 elbussar. Det innebär att den aktuella trafiken då kommer att köras med 76 elbussar.
Helsingfors Busstrafik (Helsingin Bussiliikenne) ingår i Koiviston Autokoncernen i Lahti som i sin tur är Finlands största bussföretag med nio dotterbolag.
Helsingfors Busstrafik AB ägdes tidigare av Helsingfors stad men såldes till Koiviston Auto 2015. Innan försäljningen hade det då kommunägda bolaget tampats med stora ekonomiska problem och förlorat en allt större marknadsandel av den upphandlade busstrafiken i den finska huvudstadsregionen. Vid försäljningen hade företaget kvar endast cirka en fjärdedel av den upphandlade busstrafiken i Helsingforsområdet.
I somras ålade EU-kommissionen Koiviston Auto att betala 54,2 miljoner euro, cirka 640 miljoner kronor, i böter till EU. Anledningen var att EU-kommissionen, efter en anmälan från Nobina, fann att Helsingfors Busstrafik under åren 2002 – 2012, när företaget var i kommunal ägo, hade fått otillåtet statligt stöd – i praktiken ett otillåtet stöd från Helsingfors stad.
Att EU-kommissionen ålade Koiviston Auto att stå för återbetalningen beror på att kommissionen ansåg att Koiviston Auto har haft så stor nytta av det otillåtna statliga stödet att att företaget är ansvarigt för att återbetalningen görs.
Enligt EU-rätten ska stöd som har betalats ut felaktigt betalas tillbaka av det företag som har haft nytta av stödet, även om det inte har betalats ut direkt till detta. Följaktligen menar EU-kommissionen att Koiviston Auto ska svara för återbetalningen på 54,2 miljoner euro.
Lämna ett svar