Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Regeringen passiv när paketreselagen knäcker bussbolag

Stabila och anrika företag går i konkurs, delvis till följd av paketreselagen. Men trots att det går att hitta en lösning som inte kostar skattebetalarna något är regeringen passiv.

Anrika och stabila företag går snabbt mot konkurs som en följd av covid-19-pandemin, konstaterar branschorganisationen Sveriges Bussföretag. Till stor del beror det på paketreselagen, konstaterar organisationen. Bussföretagen har ställt sig bakom ett förslag från researrangörsföreningen SRF (klicka här) om en statlig fond på sex miljarder kronor som skulle kunna lösa knuten och som inte skulle kosta skattebetalarna något – men hittills har regeringen varit passiv.

Coronaviruset slog ned som en bomb i transportsektorn och persontransporterna var bland de första att drabbas. Flygbolag, bussbolag, taxibolag – många är de som drabbats hårt. Men hur kan det komma sig att bolag så snabbt försatts i en knepig ekonomisk situation? Låga marginaler är en av förklaringarna, lagstiftningarnas utformning en annan, konstaterar Sveriges Bussföretag och presenterar ett räkneexempel som visar hur en enda inställd bussresa till Danmark slår hårt mot ekonomin:

”Coronaviruset slår till. Bussföretaget tvingas med två veckors marginal att ställa in resan på grund av olika myndighetsbeslut i Sverige och Danmark. Hotellets avbokningsvillkor säger att det inte är möjligt att avboka i ett så sent läge, utan de tar ut full kostnad för samtliga bokade resenärer. Restaurangen har skrivet i sina avbokningsvillkor att de kan dra av 10 procent på priset, men resten av kostnaden måste betalas.

Vad gäller busskostnaden slipper bussföretaget kostnaden för bränslet och vägavgifterna, men har fasta kostnader för buss och lönekostnad för chauffören oavsett om resan genomförs eller inte. När en resa avbokas enligt paketreselagen har resenärerna rätt att få hela resans pris återbetalt, oavsett om bussföretaget får tillbaka pengar från sina leverantörer.

Uträkningen blir då som följer:

Intäkter:
30 x 2 420 = 72 600 kronor

Kostnader:
Hotell: 30 x 1 300 = 39 000 kronor
Restaurang: 30 x 360 (10% avdraget) = 10 800 kronor
Buss: 30 x 250 (fasta kostnader, räknat på 50%) = 7 500 kronor
Fasta kostnader: 30 x 110 (5% av marginalen) = 3 300 kronor
Återbetalning till resenärer: 30 x 2 420 = 72 600 kronor

Resultat:
Bussföretagets kostnad för den inställda resan blir 60 600 kronor samtidigt som intäkterna i dagsläget är noll. De flesta företagen har dessutom tvingats ställa in många resor.”

Det nuvarande regelverket innebär således att företagen i stället för intäkter snabbt får stora utgifter som ska betalas.

Oscar Sundås, Sveriges Bussföretag. Foto: Ulo Maasing.

– Det handlar egentligen om att företaget får hela sin kostnadsmassa två gånger, samtidigt som det inte har några intäkter. Dels ska företaget betala tillbaka varje krona till resenärerna väldigt snabbt, dels tvingas företaget betala sina leverantörer berättar Oscar Sundås, branschutvecklare vid Sveriges Bussföretag och Transportföretagen.

Danmark har lyckats lösa problemet genom att utöka befogenheterna för sin resegarantifond.

– Danmark har infört en fondlösning som liknar det som vi och andra har föreslagit här i Sverige, där resenärerna kan söka ersättning ur en fond utan att researrangören behöver hamna på obestånd. Sedan får bolagen betala tillbaka pengarna under en lång tidsperiod via avgifter på kommande resor. Det blir ett nollsummespel för staten samtidigt som det hjälper bolagen att överleva, säger Oscar Sundås.

Så knäcker paketreselagen bussföretagen – exemplet gäller en enda Danmarksresa. Bild: Sveriges Bussföretag.

Taggat som: , , , , ,

Categorised in: Nyheter, Turism

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)