Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Optimism trots förlust i Hybricon

I samarbete med ZF arbetar Hybricon med att utveckla en fyrhjulsdriven eldriven ledbuss för nordiska förhållanden. Foto: Ulo Maasing.

Elbussföretaget Hybricon med bas i Umeå redovisar en förlust efter avskrivningar på 14,8 miljoner kronor för 2019. Det är en ökning av förlusten med drygt 2,5 miljoner i förhållande till 20128. Hybricon förklarar förlusten med avsaknaden av elbussorder under 2019. Omsättningen sjönk från 19,1 miljoner år 2018 till 12,7 miljoner i fjol. Samtidigt är företagsledningen optimistisk inför framtiden i sin kommentar till årsredovisningen som publicerades på torsdagsförmiddagen.

Den främsta anledningen till de positiva tongångarna från Hybricons ledning är det samarbetsavtal som företaget har skrivit med den stora kinesiska busstillverkaren King Long. King Long är världens näst största busstillverkare och avtalet ger Hybricon ensamrätt på försäljning och service av King Longs bussar i Sverige och Danmark.

Hybricon ska också tillsammans med King Long anpassa och optimera tillverkarens europasortiment av bussar till nordiska förhållanden och bidra med snabbladdningsteknik i kommande utvecklingsprojekt.

Hybricons vd Johan Suup pekar också på det utvecklingssamarbete som Hybricon har med tyska ZF när det gäller fyrhjulsdrivna ledbussar som är anpassade för vinterklimat.

För att stärka Hybricons kapitalbas avser bolaget genomföra en företrädesemission om storleksordningen 25 MSEK inom första halvåret 2020. Fram till emissionstillfället har Hybricon säkrat ett brygglån uppgående till 5 MSEK.

– Det är i dag svårt att bedöma vilken effekt coronautbrottet kommer att få. I värsta fall kan det medföra en viss försening i uppstarten av King Long lanseringen samt en minskad efterfrågan av service, skriver Johan Suup i sina kommentarer till årsredovisningen.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)