Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Regeringen växlar upp permitteringsstöd – otillräckligt säger Transportföretagen

Finansminister Magdalena Andersson (S) presenterade på tisdagen ett utökat permitteringsstöd till företag.

Regeringen och samarbetspartierna Centern och Liberalerna presenterade på tisdagsseftermiddagen ytterligare åtgärder för att mildra effekterna av covid-19-pandemin. Systemet med korttidspermittering förstärks tillfälligt under tre månader, maj –juli, till 80 procent från dagens 60 procent.

Det nya systemet innebär att lönekostnaden för en anställd minskar med över 70 procent samtidigt som arbetstagaren får behålla nästan 90 procent av sin ursprungliga lön. Kombinerat med de nedsatta arbetsgivaravgifterna kan upp till 86 procent av den totala lönekostnaden lyftas från arbetsgivaren under maj och juni månad.

Välkommet, men inte tillräckligt, anser Transportföretagen där Sveriges Bussföretag ingår. Transportföretagen vill att permitteringsstödet ökas till 100 procent.

Det hade, enligt Transportföretagen, kunnat innebära färre varsel om uppsägningar och att transportsektorn kan vara snabbare igång med hyfsat bibehållen konkurrenskraft när krisen är över.

– Vi befinner oss i en kris som mera likar ett krigstillstånd än en lågkonjunktur. Det innebär att regeringen måste satsa mycket mera kraftfullt på att bevara svenska företags existens och konkurrenskraft. Annars kommer vi snabbt bli omsprungna den dag krisen är över. Ett av våra främsta förslag sedan dag ett har varit ett permitteringsstöd på 100 procent för att undvika varsel. Det är positivt att regeringen stärker permitteringsstödet men 80 procent är inte tillräckligt”, säger Marcus Dahlsten, vd för Transportföretagen.

I samband med att det nya permitteringsstödet presenterades av samarbetspartierna på tisdagen tillbakavisade dock Liberalernas ekonomisk-politiske talesperson Mats Persson ett hundraprocentigt stöd.

– Det skulle kunna göra att ett antal företag gör vinst på stödet. Det vore inte rimligt, framhöll Persson på tisdagens presskonferens.

Besöksnäringens organisation Visita anser också att regeringens förslag är otillräckligt.

– Ett steg på vägen men mycket mer krävs, säger Visitas vd Jonas Siljhammar.

– Dessutom behöver det omedelbart införas en möjlighet för företag att få kompensation för fasta kostnader i samband med stora intäktsbortfall. Dröjer detta kommer vi se massuppsägningar och än fler konkurser.

Utöver ett ytterligare utökat system för korttidspermitteringar och kompensation för fasta kostnader driver Visita även att arbetsgivaravgifterna slopas tillfälligt och att regeringens lanserade stödpaket kring hyresreduceringar börjar nyttjas direkt.

Arbetsgivarorganisationen Almega är inne på samma linje.

– En ökning till 80 procent är en viktig pusselbit för att rädda jobb och företag. Men även de andra stöden måste snabbt komma på plats om företagen ska överleva. Dessutom måste arbetsgivaravgifterna sänkas ytterligare, avslutar Thomas Erséus, vd på Almega.

Finansmarknadsminister Per Bolund (MP): Vi kommer att slå till hårt mot företag som fuskar.

Finansmarknadsminister Per Bolund (MP) uppgav på presskonferensen att regeringen fått signaler från visselblåsare att vissa företag fuskar med permitteringsstödet. Man söker stöd för medarbetare som trots att de ska vara permitterade alltjämt arbetar full tid.

– Vi kommer inte att tveka att polisanmäla fusk, och vi kommer också att stärka arbetet för att stävja fusket. Bland annat kommer Skatteverket att få 130 nya medarbetare med uppgift att kontrollera företag så att de inte fuskar med permitteringsstödet.

Redan idag har 24 000 ansökningar om stöd kommit in till Tillväxtverket och 16 000 beslut har fattats.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)