Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Regionbussen blev intenisvvårdsambulans för covid-19-sjuka

Byggd som en regionbuss har medarbetare vid Daimler Buses byggt om denna Mercedes-Benz Citaro till en intensivvårdsambulans för covid-19-patienter. Foto: Daimler Buses.

För tre veckor sedan var den en demobuss hos Daimler Buses i Tyskland – en Mercedes-Benz Citaro för regiontrafik. Byggd för 45 sittande och upp till 40 stående passagerare. Nu är den en intensivvårdsambulans som kan transportera fyra svårt sjuka covid-19-patienter, vid behov med såväl blåljus och sirener. Och med kvalificerad sjukvårdspersonal ombord.

Bussen tillhör nu tyska Röda Korsets ambulansverksamhet i Heidenheim-Ulm i södra Tyskland som har fått låna den från Daimler Buses, till en början på sex månader. Daimler Buses har byggt om den, universitetssjukhuset i Ulm bemannar den och lokaltrafiken i Ulm, SWU Stadtwerke Ulm svarar för förare och service.

Själva idén till bussen kommer från David Richter som är vd för Röda Korsets ambulansföretag i Heidenheim-Ulm. Han såg ett växande behov på många platser att kunna genomföra transporter med covid-19-patienter som behöver intensivvård även under transporten. Daimler Buses ställde upp på idén och kunde bara några dagar senare presentera en demobuss som man hade inne och som skulle lämpa sig för ombyggnad till intensivvårdsambulans.

På femton arbetsdagar byggdes bussen om till en fullt utrustad intensivvårdsambulans. Foto: Daimler Buses.

På bara femton arbetsdagar byggde sedan tolv medarbetare vid bussfabriken i Neu Ulm om bussen till en rullande intensivvårdsenhet som kunde ta hand om fyra patienter samtidigt. Både själva ombyggnaden och installationen av den medicinska utrustningen gjordes i nära samarbete med Röda Korsets ambulansverksamhet.

– Intensivvårdsambulansen gör det möjligt för såväl oss som universitetssjukhuset i Ulm att på ett effektivt sätt hjälpa till att avlasta sjukhus där intensivvårdsplatserna inte räcker till. Inte bara i Ulm och Neu-Ulm utan också i övriga regionen och i andra delstater, säger David Richter.

Sjukvårdspersonal
Bussen, en Mercedes-Benz Citaro, byggdes ursprungligen för regiontrafik och med en kapacitet på 45 sittande och 40 stående passagerare. Nu är den utrustad med fyra kompletta intensivvårdsplatser vilket gör det möjligt att med kort varsel vid behov transportera intensivvårdspatienter till andra sjukhus. Ombord finns under transporterna två intensivvårdsläkare från universitetssjukhuset i Ulm. Dessutom arbetar tre sjuksköterskor och två ambulanssjukvårdare ombord.

Bussen kan samtidigt transportera fyra svårt sjuka covid-19-patienter som vårdas av kvalificerad sjukvårdspersonal med tillgång till avancerad utrustning, inklusive respiratorer. Foto: Daimler Buses.

Avancerad medicinsk utrustning finns naturligtvis också: fyra elektrohydrauliska bårar med ett system för att lasta dem, fyra respiratorer, fyra monitorer för övervakning av patienterna liksom en ultraljudsenhet, instrument för analys av blod med mera. Utrustningen är konstruerad så att patienterna kan transporteras i olika ställningar, inte bara liggande horisontellt.

När bussen byggdes om fick den också förvaringsplatser för mediciner, sjukvårdsutrustning, andningshjälpmedel samt skyddskläder och skyddsutrustning för personalen. Sidorutorna har laminerats för att hindra insyn.

Skyddad förarplats
Eftersom bussen huvudsakligen är tänkt för transport av covid-19-patienter är de hygieniska kraven mycket hårda. Exempelvis kan en spraymekanism för desinficeringsmedel användas för att desinficera hela passagerarutrymmet efter en transport. Föraren är skild från passagerarutrymmet med en vägg, och ventilationssystemet i bussen har byggts om. Därmed kommer föraren inte att ha någon kontakt med patienterna eller utrsättas för någon infektionsrisk.

Lokaltrafiken, Stadtwerke Ulm, bemannar bussen med förare samt står för depå och tekniskt underhåll.

Intensivvårdsmbulansen är i första hand tänkt för transporter av svårt sjuka i delstaten Baden-Württemberg, men kan också användas för transporter på längre sträckor eller till andra delstater, beroende på utvecklingen av covid-19-pandemin.

Taggat som: , , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)