Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

930 på seminarium om turistbussföretag och coronakrisen

Företrädaree för bussresebranschen i sex länder diskuterade covid-19-pandemin på Busworlds andra seminarium om bussbranschen och coronakrisen.

I ett slag tog allt slut. Avbokningarna forsade in och inga nya bokningar gjordes. Juni och juli är orderböckerna helt tomma. I bästa fall kan det bli en del bokningar i september. Men en del kan bussföretag som arbetar med beställningstrafik och turism själva göra för att åtminstone delvis lindra situationen. Det konstaterade deltagarna på det webinarium, alltså webbaserade seminarium, som Busworlds kunskapsforum Busworld Academy arrangerade förra veckan med mer än 930 deltagare från hela världen.

Webinariet bjöd inte på några radikala lösningar. Däremot gav företagare från sex länder tips på vad de gjort för att lindra krisens effekter för sina företag.

Bilden av en tvärnit för bussföretag som lever på turist- och beställningstrafik var tydlig. En enkät som gjordes under webinariet visade att 54 procent av företagen hade kvar mellan 0 – 20 procent av omsättningen och ytterligare 19 procent hade kvar 20 –40 procent. Bara fem av hundra företag hade kvar minst 80 procent av sin omsättning, jämfört med tiden före pandemin.

Luis Pedrero, vd på spanska Car Tour med ett 40-tal bussar och drygt 70 anställda, berättade om hur hans företag är medlem i Global Passenger Network, ett nätverk av bussföretag i 41 länder som etablerades 2006. Som tidigare ordförande i nätverket tog Pedrero upp hur några av företagen som ingår hade lyckats skapa en del intäkter, trots att covid-19-pandemin lamslagit stora delar av Europa.

Ett företag i nätverket, italienska Linea Azzurra, arbetade exempelvis med att transportera hem kryssningspassagerare från fyra kryssningsfartyg. Det skedde i samarbete med andra företag i nätverket, så kryssningsrederierna behövde bara ha en enda kontakt för att hemresorna till ett stort antal länder skulle fungera. Logistiken var en utmaning, vid nationsgränserna lämnade bussföretag i nätverket över till varandra.

Ett annat exempel är ett bussföretag i Krakow, Polen, som använder sina småbussar för att transportera mat från lokala restauranger till Krakows största sjukhus.

Det är en lösning som inte är helt olik Nobinaägda Samtrans Omsorgsresors engagemang att transportera covid-19-tester från ett mobilt testcenter i Älvsjö till laboratorium i Uppsala, som vi tidigare rapporterat om (klicka här).

Godstransporter bidrar också till att vietnamesiska Haivai Group får en del intäkter trots att den ordinarie verksamheten står stilla, berättade Trinh Gia Hien.

– Vi kör en del paket och post, främst åt småföretag. Vi sätter priset så att det täcker våra kostnader men gör ingen vinst på det. En av våra fördelar är att vi kan transportera gods snabbare än de stora logistikföretagen.

Thami Youssef, GM2 Tours, berättade att hans företag alltjämt har viss trafik åt försvaret och fångtransporter (!) som håller 10 – 15 procent av verksamheten igång.

Mark Anderson, grundare och ägare till Londonbaserade Anderson Travel med ett 40-tal bussar, tog upp hur hans företag har arbetat med att minska kostnaderna för företaget.

– Normalt är bussföretagare fokuserade på att sälja, att skaffa affärer. Och när affärerna går bra fokuserar man gärna på vinsten istället för på kostnaderna. Men nu är rätt tid att se på alla aspekter i verksamheten för att förstå hur kostnadsbilden ser ut och vilka besparingar man kan göra, sa Mark Anderson.

Han tog några exempel från sitt eget företag.

– Nu har vi verkligen tid att analysera varje aspekt av kostnaderna. Jag har under alla år ringt till kunder när vi har missat uppdrag och frågat vad som gick fel. Svaret är alltid, utan undantag, priset. Och det är alltid en liten prisskillnad, högst tio procent, som avgör. Men på kostnadssidan kan det skilja mycket mer mellan företagen. Därför har jag nu, när det är lite att göra, verkligen börjat granska våra egna kostnader, förklarade Mark Anderson.

Besparingar kan göras genom en systematisk genomgång av alla kostnader i företaget, från mobiltelefoner, hur verkstaden är organiserad till personalens arbetsscheman.

– Borra ner er i varje detalj i ert företag och se på kostnaderna. Det finns många möjligheter att spara pengar, sa Mark Anderson.

Klicka här för att se webinariet i efterhand.

Share Dela

Taggat som: ,

Categorised in: Busworld, Turism

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)