SL, som svarar för kollektivtrafiken i Storstockholm, har tappat 451 miljoner kronor i biljettintäkter sedan årsskiftet. Nästan hela tappet, 61 procent när det gäller 30-dagarskorten, har skett de senaste fem veckorna, rapporterar Mitti Stockholm. Mest har försäljningen av 30-dagarskort rasat, men raset drabbar även 90-dagarskort och årskort.
Kristoffer Tamsons(M), trafikregionråd i Region Stockholm, konstaterar att det i regionen finns en blocköverskridande enighet om att verksamheten inom såväl vården som SL ska upprätthållas, men att det ännu är oklart hur omfattande de långsiktiga ekonomiska konsekvenserna när det gäller exempelvis nya busslinjer eller utbyggnad av spårtrafiken kommer att bli.
– Men en sak är säker. Detta kräver ett ansvarstagande som staten måste vara med och bära. Om regeringen kan stötta flyget, bankerna och sjöfarten måste man också vara beredd att hjälpa vården och kollektivtrafiken genom krisen, säger Kristoffer Tamsons till Mitti.
Enligt Svensk Kollektivtrafik tappar nu regionernas kollektivtrafik i landet ungefär en miljard i månaden i uteblivna intäkter. Och intäkterna rasar inte bara i större eller medelstora städer, utan överallt. I exempelvis Västernorrland har bussresandet halverats och tågresandet minskat med upp till 80 procent.
– Det är klart att innebär ökade kostnader, det är ganska mycket som faller på länets kommuner och hos regionen, säger Mathias Sundin, regionens samordnare för kollektivtrafik och infrastruktur, till SvT Nyheter Västernorrland.
– Om vi kan få tillbaka något i form av statligt stöd, det vet vi inte i dagsläget.
Situationen är inte unik för Sverige. Överallt i Europa och Nordamerika har resandet med kollektivtrafiken störtdykt till följd av covid-19-pandemin.
I Tyskland, till exempel, måste åtminstone 75 procent av kollektivtrafiken hållas igång för att människor med samhällskritiska arbeten ska kunna resa till och från sina arbeten, enligt den tyska motsvarigheten till Svensk Kollektivtrafik, VDV (Verbandes Deutscher Verkehrsunternehmen).
– Våra medlemsföretag har i mars och april haft en minskning av antalet resenärer med upp till 90 procent. Under de här månaderna har branschen förlorat upp till en miljard euro (cirka 11 miljarder kronor) per månad i biljettintäkter, säger VDV:s vd Oliver Wolff till den tyska dagstidningen Süddeutscher Zeitung.
VDV räknar med konsekvenserna för två scenarior. Det allra gynnsammaste scenariot bygger på att nerstängningen av Tyskland upphör i månadsskiftet och att läget kommer att vara normaliserat efter sommarsemestrarna. Då kommer förlusten i biljettintäkter att landa på cirka 55 miljarder kronor. Men om nerstängningen varar till slutet av maj och återhämtningen till normalläge går långsammare kommer förlusterna fram till årsskiftet att landa på 75 – 80 miljarder kronor.
– Vi måste få en kompensation för raset i biljettintäkter. Annars måste buss- och tågtrafiken skäras ner, varnar Oliver Wolff i Süddeutscher Zeitung.
Lämna ett svar