Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Solaris siktar på Skandinavien med 15-meters elbuss

Solaris lanserar snart en 15-meters batteribuss som även finns i klass II-utförande. Siktet är inställt på den skandinaviska marknaden. Illustration: Solaris.

Busstillverkaren Solaris lanserar i år en batteridriven, treaxlig, femton meter lång version av sin stads-. och regionbuss Urbino LE, alltså en lågentrébuss. Siktet är direkt inställt på den skandinaviska marknaden, både för stadstrafik och regiontrafik, men Solaris framhåller att man även kommer att sälja bussen på andra marknader.

Nya Urbino 15LE electric kommer att finnas i både klass I- och klass II-utförande, alltså för såväl ren stadstrafik som för regionaltrafik där bland annat säkerhetsbälten krävs för samtliga sittplatser. I klass II-utförande får bussen omkring 55 sittplatser. Modellen komemr att finnas med två dörralternativ, antingen 2-2-0 eller 2-2-1.

Solaris har tidigare haft framgångar på den svenska marknaden med sina treaxliga regionbussar, men då inte eldrivna utan diesel- eller gasbussaer. Företaget har haft treaxliga bussar på sitt tillverkningsprogram sedan 1999 och har totalt levererat närmare 1300 sådana bussar till kunder i olika länder.

För energilagringen i Solaris Urbino 15 LE används senaste generationen av Solaris´ högenergibatterier som introducerades förra året. Enligt tillverkaren kommer bussen att på en laddning klara de krav på räckvidd som företag som kör stads- och regiontrafik, oavsett yttre förhållanden.

Först kommer två förseriebussar att testas hos ännu icke namngivna skandinaviska operatörer. Förseriebussarna kommer tt vara utrustade med sexz batteripaket om totalt drygt 470 kWh. Två av batteripaketen monteras på taket, de övriga fyra i bussens bakparti. Laddning kan ske antingen via kabel i depå eller, om operatören så önskar, via pantograf som antingen är monterad på busstaket eller som sänks ner från laddstationen.

Drivlinan på den treaxliga bussen består av en vätskekyld, 300 kW centralt monterade elmotor (ZF:s CeTrax) som driver bussens andra axel, alltså det främre av de hjulparen bak.

Eftersom Skandinavien är en högintressant marknad för Solaris nya treaxliga elbuss kommer de första bussarna också att vara utrustade enligt standarden i Bus Nordic och ha ett särskilt utrustningspaket bland annat när det gäller värme och värmeisolering, interiörbelysning och stolar.

En utrustningsdetalj har bussen hämtat från spårvagnar: en sandströare som ska göra det möjligt för bussen att ta sig fram även där väglaget är synnerligen halt.

Uppvärmningen sker genom ett hybridsystem som baseras på en värmepump och bussen kommer också att ha ett avancerat förarstöd.

Share Dela

Taggat som: ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)