Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Utredning om nationellt biljettsystem klar

Samtrafikens vd Gerhard Wennerström lämnade på tisdagen över utredningen om ett nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik till regeringen. Foto: Samtrafiken.

Det ska vara lika lätt att resa kollektivt i Sverige som det är att använda mobiltelefonen i världen. Det slår den utredning om ett nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik i landet som idag överlämnas till regeringen. Bakgrunden är att den som vill resa kollektivt i hela Sverige behöver idag anpassa sig efter många olika system för att hitta information eller köpa en resa. Syftet med ett nationellt biljettsystem är att förenkla för resenärerna. Därför utsåg regeringen i augusti 2019 Samtrafikens vd Gerhard Wennerström att utreda frågan och idag lämnar Wennerström över den 400 sidor tjocka utredningen till infrastrukturminister Tomas Eneroth(S).

Utredningen slår fast att en resenär ska kunna vara kund hos sin regionala kollektivtrafikmyndighet och använda samma lösning i hela Sverige, utan att behöva bli kund lokalt i andra delar av landet. Systemet ska se till att rätt part får rätt betalt för kundens resande.

Utredningen vill att staten, genom Trafikverket, ska bestämma de standarder för digitala lösningar som kollektivtrafikföretag och regionala kollektivtrafikmyndigheter ska följa. Staten ska också se till att nödvändiga centrala funktioner finns på plats.

De regionala kollektivtrafikmyndigheterna ska kunna få statlig kompensation för merkostnader av de investeringar som de behöver göra för att ansluta till det nationella biljettsystemets digitala infrastruktur. Den part som blir ansvarig för att bygga upp de centrala funktionerna kan också ansöka om medel för det.

Men staten ska inte så för hela kalaset, bara hälften. Resten ska finansieras av främst de regionala kollektivtrafikmyndigheterna.

Omkring 200 miljoner kronor kommer det att kosta att bygga upp den digitala infrastruktur som behövs.

Driften av systemet finansieras av de företag som använder systemet, på samma sätt som driften finansieras inom Resplussam- arbetet.

Det behövs också en standard för att identifiera resenärerna. Utredningen föreslår ett system där resenären skapar ett konto hos sitt kollektivtrafikföretag och får ett färdbevis i form av en så kallad identifikator (IDF). Systemet möjliggör även anonymt köp av biljetter över disk i butiker. Identifikatorn är ett elektroniskt chip som kan finnas i till exempel ett kort, i en mobiltelefon, i ett klockarmband eller under huden. Identifikatorn ska inte förväxlas med en personlig ID-handling.

Det är kollektivtrafikföretag och tredjepartsförsäljare som ställer ut IDF, på motsvarande sätt som de i dag säljer biljetter.

Trafikverket ska också få i uppdrag att skapa en lösning för avräkning, så att rätt betalningar från resenärerna hamnar hos rätt kollektivtrafikföretag/regional kollektivtrafikmyndighet.

– Med ny teknik och öppna data ska Sverige bli ett föregångsland för innovation med nya mobilitetstjänster, skriver utredningen som betonar att alla kollektivtrafikföretag, stora som små, ka finnas tillgängliga på lika villkor i den konkurrensneutrala försäljningskanalen.

I slutet av år 2023 ska systemet vara fullt utbyggt.

– Nu när utredningen går ut på remiss tar ett omfattande arbete vid i branschen och vi ska utröna hur Samtrafiken på bästa sätt kan arbeta till förmån för våra partners och ägare, säger Samtrafikens styrelseordförande Göran Hägglund.

Klicka här för att läsa utredningen i sin helhet.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)